Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Senan
Hej
Nybliven medlem. Jag köpte en låg mil s40 1.8i -00 som har precis passerat 12k för en månad sedan. Enligt fd ägaren så har ingen av gamla ägare (2 st) bytt kamrem. Idag bläddrade jag genom serviceboken och där stod det att det bör bytas vid 16k. Låter detta rimligt eller ska jag strunta i serviceboken och byta?

Tacksam för svar.
av Uninium
Ja i tid så är väl 4år som den gått över,byt snarast för annars är risken att det blir väldigt dyrt om den skulle gå av.Passa även på att byta multiremmen,min såg ut som ett gammalt skinnbälte när jag bytte min...
av Senan
unlock26 skrev:Ja i tid så är väl 4år som den gått över,byt snarast för annars är risken att det blir väldigt dyrt om den skulle gå av.Passa även på att byta multiremmen,min såg ut som ett gammalt skinnbälte när jag bytte min...
Jag får väl byta ut det i sommar. Lite brist på ekonomin då det kostar en del.
Användarvisningsbild
av thorell
Värt att poängtera är att det inte är samma intervaller på 1.8i som övriga motorer. Serviceintervallen är 1500 mil och kamremmen ska bytas efter 9000 mil eller 6 år (årtalet är jag inte 100 på, men milen vet jag.

För övrigt är den där motorn en riktig problemmotor, men det har du säkert redan koll på. Enda fördelen är väl att den är riktigt bensinsnål när den funkar som den ska.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]