- tis 22 maj 2012, 19:22
#648004
Hej alla
Nybliven medlem och nybliven volvoägare då jag köpte min polares gamla v40.
Bilen är som sagt en v40 97a med 1.8 liters motorn, hade tills jag hämtade den för bra precis en vecka sedan mest stått i ca 1.5 år pga att polarn flyttat och den hade lite strul.
Inte helt klart var/hur/när problemet uppkom, men det yttrar sig som så att bilen "dör" efter en stund. Kan ta 1 minut efter start och kan likaväl ta 1 timme, då går bilen ner på tomgång och symbolen för "motorns elektroniska system" eller nå sånt tänds (ser ut som en triangel ungefär, orange och grön), då slutar bilen driva men går som sagt fortfarande på tomgång.
Försöker man gasa bluddrar den till och det känns som bilen kommer få motorstopp helt, men de gör den inte.
Stänger man av bilen och startar igen så är problemet borta, sporadiskt om lampan är tänd eller inte efter detta. Sen upprepas problemet att man kan ta sig en meter eller flera tusen..
Har efter lite googlande och sökande bland annat här på forumet letat oss fram men blir inte kloka, men jag testade idag att rengöra spjällhuset som verkade vara ett möjligt (och vanligt?) fel, detta hjälpte dock inte. Bytte även till ett helt nytt batteri idag då det gamla var dåligt och någon person hade en tes om att detta eventuellt kunde vara orsaken.. sån tur hade man ju däremot inte =/
Skall tilläggas att när min polare lämnade in denna på felsökning innan avställning och flytt så gjorde de kontroll (antagligen med diagnos) och tydligen så hittade dem inget, lambdan gav inget utslag och de testade även koppla bort LMM men då gick den bara fett.
Vid "egen" felsökning hade dock han och hans far upptäckt att om de "tryckte på en klump som var bakom motorn på förarsidan så dog bilen"?
Edit: Spelar ingen roll vilket varvtal eller växel man ligger på, problemet kan uppkomma vid vilket varvtal som hellst. Går dock att köra på tomgång utan bekymmer..
Så nu hoppas jag att någon här kanske har ett bra förslag eller teori om vad problemet kan vara?
Tack på förhand! :)
Mvh
Erik
Nybliven medlem och nybliven volvoägare då jag köpte min polares gamla v40.
Bilen är som sagt en v40 97a med 1.8 liters motorn, hade tills jag hämtade den för bra precis en vecka sedan mest stått i ca 1.5 år pga att polarn flyttat och den hade lite strul.
Inte helt klart var/hur/när problemet uppkom, men det yttrar sig som så att bilen "dör" efter en stund. Kan ta 1 minut efter start och kan likaväl ta 1 timme, då går bilen ner på tomgång och symbolen för "motorns elektroniska system" eller nå sånt tänds (ser ut som en triangel ungefär, orange och grön), då slutar bilen driva men går som sagt fortfarande på tomgång.
Försöker man gasa bluddrar den till och det känns som bilen kommer få motorstopp helt, men de gör den inte.
Stänger man av bilen och startar igen så är problemet borta, sporadiskt om lampan är tänd eller inte efter detta. Sen upprepas problemet att man kan ta sig en meter eller flera tusen..
Har efter lite googlande och sökande bland annat här på forumet letat oss fram men blir inte kloka, men jag testade idag att rengöra spjällhuset som verkade vara ett möjligt (och vanligt?) fel, detta hjälpte dock inte. Bytte även till ett helt nytt batteri idag då det gamla var dåligt och någon person hade en tes om att detta eventuellt kunde vara orsaken.. sån tur hade man ju däremot inte =/
Skall tilläggas att när min polare lämnade in denna på felsökning innan avställning och flytt så gjorde de kontroll (antagligen med diagnos) och tydligen så hittade dem inget, lambdan gav inget utslag och de testade även koppla bort LMM men då gick den bara fett.
Vid "egen" felsökning hade dock han och hans far upptäckt att om de "tryckte på en klump som var bakom motorn på förarsidan så dog bilen"?
Edit: Spelar ingen roll vilket varvtal eller växel man ligger på, problemet kan uppkomma vid vilket varvtal som hellst. Går dock att köra på tomgång utan bekymmer..
Så nu hoppas jag att någon här kanske har ett bra förslag eller teori om vad problemet kan vara?
Tack på förhand! :)
Mvh
Erik