Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillecca
#648004
Hej alla

Nybliven medlem och nybliven volvoägare då jag köpte min polares gamla v40.
Bilen är som sagt en v40 97a med 1.8 liters motorn, hade tills jag hämtade den för bra precis en vecka sedan mest stått i ca 1.5 år pga att polarn flyttat och den hade lite strul.

Inte helt klart var/hur/när problemet uppkom, men det yttrar sig som så att bilen "dör" efter en stund. Kan ta 1 minut efter start och kan likaväl ta 1 timme, då går bilen ner på tomgång och symbolen för "motorns elektroniska system" eller nå sånt tänds (ser ut som en triangel ungefär, orange och grön), då slutar bilen driva men går som sagt fortfarande på tomgång.
Försöker man gasa bluddrar den till och det känns som bilen kommer få motorstopp helt, men de gör den inte.

Stänger man av bilen och startar igen så är problemet borta, sporadiskt om lampan är tänd eller inte efter detta. Sen upprepas problemet att man kan ta sig en meter eller flera tusen..

Har efter lite googlande och sökande bland annat här på forumet letat oss fram men blir inte kloka, men jag testade idag att rengöra spjällhuset som verkade vara ett möjligt (och vanligt?) fel, detta hjälpte dock inte. Bytte även till ett helt nytt batteri idag då det gamla var dåligt och någon person hade en tes om att detta eventuellt kunde vara orsaken.. sån tur hade man ju däremot inte =/

Skall tilläggas att när min polare lämnade in denna på felsökning innan avställning och flytt så gjorde de kontroll (antagligen med diagnos) och tydligen så hittade dem inget, lambdan gav inget utslag och de testade även koppla bort LMM men då gick den bara fett.
Vid "egen" felsökning hade dock han och hans far upptäckt att om de "tryckte på en klump som var bakom motorn på förarsidan så dog bilen"?

Edit: Spelar ingen roll vilket varvtal eller växel man ligger på, problemet kan uppkomma vid vilket varvtal som hellst. Går dock att köra på tomgång utan bekymmer..

Så nu hoppas jag att någon här kanske har ett bra förslag eller teori om vad problemet kan vara?


Tack på förhand! :)
Mvh
Erik
av defacto
#648377
lillecca skrev:Hej alla

Nybliven medlem och nybliven volvoägare då jag köpte min polares gamla v40.
Bilen är som sagt en v40 97a med 1.8 liters motorn, hade tills jag hämtade den för bra precis en vecka sedan mest stått i ca 1.5 år pga att polarn flyttat och den hade lite strul.

Inte helt klart var/hur/när problemet uppkom, men det yttrar sig som så att bilen "dör" efter en stund. Kan ta 1 minut efter start och kan likaväl ta 1 timme, då går bilen ner på tomgång och symbolen för "motorns elektroniska system" eller nå sånt tänds (ser ut som en triangel ungefär, orange och grön), då slutar bilen driva men går som sagt fortfarande på tomgång.
Försöker man gasa bluddrar den till och det känns som bilen kommer få motorstopp helt, men de gör den inte.

Stänger man av bilen och startar igen så är problemet borta, sporadiskt om lampan är tänd eller inte efter detta. Sen upprepas problemet att man kan ta sig en meter eller flera tusen..

Har efter lite googlande och sökande bland annat här på forumet letat oss fram men blir inte kloka, men jag testade idag att rengöra spjällhuset som verkade vara ett möjligt (och vanligt?) fel, detta hjälpte dock inte. Bytte även till ett helt nytt batteri idag då det gamla var dåligt och någon person hade en tes om att detta eventuellt kunde vara orsaken.. sån tur hade man ju däremot inte =/

Skall tilläggas att när min polare lämnade in denna på felsökning innan avställning och flytt så gjorde de kontroll (antagligen med diagnos) och tydligen så hittade dem inget, lambdan gav inget utslag och de testade även koppla bort LMM men då gick den bara fett.
Vid "egen" felsökning hade dock han och hans far upptäckt att om de "tryckte på en klump som var bakom motorn på förarsidan så dog bilen"?

Edit: Spelar ingen roll vilket varvtal eller växel man ligger på, problemet kan uppkomma vid vilket varvtal som hellst. Går dock att köra på tomgång utan bekymmer..

Så nu hoppas jag att någon här kanske har ett bra förslag eller teori om vad problemet kan vara?


Tack på förhand! :)
Mvh
Erik


Kollat att ECU:n är okej?
av defacto
#648706
lillecca skrev:Nej, hur gör jag enklast detta?
Är inte så otroligt mekvan tyvär men försöker sågott man kan.. :???:

det du kan se med ögat är om den är vatten skadad eller liknande, sitter under *golv tyget* på högersida om förar platsen,

annars måste du värdeläsa den (felsöka med obd2 läsare finns billiga på ebay)
av lillecca
#649650
Uppdatering:
Lämnade in bilen på verkstad i fredags och de gjorde felkodsavläsning som visade fel på magnetventilen.
Denna byttes och bilen gick felfritt i ca 5 mil, stängde av bilen en sväng och åkte därefter ca 1km innan den dog igen.. Startade om den i farten och gick utan problem igen?!

Någon som har något annat tips? Enligt verkstan så fanns inga andra felkoder...?

Känns hopplöst att lämna in och byta delar de "kan bero på".. :(
av defacto
#649812
lillecca skrev:Uppdatering:
Lämnade in bilen på verkstad i fredags och de gjorde felkodsavläsning som visade fel på magnetventilen.
Denna byttes och bilen gick felfritt i ca 5 mil, stängde av bilen en sväng och åkte därefter ca 1km innan den dog igen.. Startade om den i farten och gick utan problem igen?!

Någon som har något annat tips? Enligt verkstan så fanns inga andra felkoder...?

Känns hopplöst att lämna in och byta delar de "kan bero på".. :(

tror fortfarande att det är motorstyrnings enheten som e paj,
av lillecca
#649904
defacto skrev:
lillecca skrev:Uppdatering:
Lämnade in bilen på verkstad i fredags och de gjorde felkodsavläsning som visade fel på magnetventilen.
Denna byttes och bilen gick felfritt i ca 5 mil, stängde av bilen en sväng och åkte därefter ca 1km innan den dog igen.. Startade om den i farten och gick utan problem igen?!

Någon som har något annat tips? Enligt verkstan så fanns inga andra felkoder...?

Känns hopplöst att lämna in och byta delar de "kan bero på".. :(

tror fortfarande att det är motorstyrnings enheten som e paj,
Okej ska försöka kolla denna då, beställer en läsare..
Senast redigerad av 1 lillecca, redigerad totalt 0 gånger.
av defacto
#650422
lillecca skrev:Skrev fel förut, de var mapsensorn som gav felkod och byttes..

okej men kolla motorstyrningsenheten för då kan du läsa ut dom exakta felen och åtgärda (om det ligger några mekaniska fel som är belagda med felkod)
av lillecca
#654968
Update: Farsan min lämnade in bilen på yttligare en felsökning på annan verkstad som hittade felkod på gasspjällsgivare, så beställde ny sådan förra veckan och bytte denna igår. Bilen går nu som den ska (verkar de som iaf).
Enligt volvo ganska vanligt fel.

Hoppas det eventuellt hjälper nån mer.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]