Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag försöker här, o hoppas jag får rätt. Vet inte om jag vänder mig i rätt forum men testar.

Har en volvo S40 T 2.0 -03 Lågtryck.

Har ett konstigt fel på den och ser nu när jag söker att tidigare ägare har haft samma problem.

Felet: När bilen går på tomgång verkar allt fint, men så fort man drar igång AC,sätesvärmare o elektroniken i bilen typ, så börjar motorn tappa kraft nästan så att den ska dö. Ibland stängs den av men oftast återhämtar den sig och uppför sig sen så här mestadels när den är varm men det kan även hända nån gång utan att alla fläktar går på max. Men som sagt de e jobbigast på sommaren. Motorlampan gör ju ett blinkade och ibland lyser den med fast sken hela tiden tills den släcks efter 3-4 dagar. Nu har den lyst 2 månader för mig. Tidigare ägare har haft den hos Bilila men dom hittar inget fel. Jag har haft den hos bilia samma svar. Jag har kollat spjällhus, tomgångsmotor, batteri. Inget verkar få bort felet. På bilia sa dom kanske de kunde vara Styrboxen men den kostar minst 10 000 :- att byta så då måste man nästan vara säker, för jag har trots allt redan lagt ut 4000:- utan att få veta felet. Haft bilen sen sommar 2011 och nu är det dags för besikting. När bilen uppför sig så, så får ju boxen felkoder och Bilia har kollat upp de o säger att de är inga fel är. Ja fick detta svaret. Du får leva med detta eller byta styrboxen som chansing. Men nu e de ju dags för besikting och dom godkänner den ju inte med felkoderna... Vad kan felet vara ? jag har försökt allt känns det som.

Jag har en misstanke att nåt kan hänt om den är chippad för den går mycket bättre en min kompis som har precis samma motor.
kanske kan det vara att den blivit snålt inställd o inte vill putta in bränsle som den ska å så ????

Snälla tips är godtagbara.
Mvh Micke
Fonna1980 skrev:Snälla finns det inte någon som har koll på sånt här ?? :/
låter som styrboxen? men generatorn som inte orkar skjuta ut ström, vad har du fått för felkoder då
?
Dom gissade det på volvo med de kostar ju multum. Ja får P 0335 = Vevaxellägessensor - felfunktion i krets Ledningar, vevaxellägessensor, motorstyrdon. Ska byta den givaren imorgon och testa.

Ska även testa att byta tomgångsmotorn. Besikting på lördag. paniiiiik :(
Fonna1980 skrev:Dom gissade det på volvo med de kostar ju multum. Ja får P 0335 = Vevaxellägessensor - felfunktion i krets Ledningar, vevaxellägessensor, motorstyrdon. Ska byta den givaren imorgon och testa.

Ska även testa att byta tomgångsmotorn. Besikting på lördag. paniiiiik :(

håller med undertalare gör rent i stället för att köpa ny, till 7 av 10 fall så räcker det men en noga rengöring, Tomgångs motorn kan du rengöra med bromsrengöring o en tops. Du sprutar in medlet o så rengör du ventilen som sitter i med topsen tills att d inte e nåt svart klägg kvar,
Det är faktiskt så att jag gjort rent tomgångsmotorn 3 gånger nu :( Spjällhuset e med rent. Det är precis som inte tomgångsmotorn funkar fullt ut. Släpper på extra för o hjälpa men de fattas ändå lite ändå. 630 spänn gav jag för en begagnad så ska testa imorgon. Idag får jag vevaxellägesgivaren att testa med.(de va ju den som jag fick felkod direkt efter jag nollat alla andra felkoder) Behöver jag nollställa felkoderna för o få bort problemet om det nu skulle vara den ? Är den jobbig att byta. Ser att den sitter bara med ett par skruv men om det är något viktigt o tänka på eller bara lossa. Blir lite segt me kabeldragningen men det ska jag väl kunna lösa :-)
Fonna1980 skrev:Det är faktiskt så att jag gjort rent tomgångsmotorn 3 gånger nu :( Spjällhuset e med rent. Det är precis som inte tomgångsmotorn funkar fullt ut. Släpper på extra för o hjälpa men de fattas ändå lite ändå. 630 spänn gav jag för en begagnad så ska testa imorgon. Idag får jag vevaxellägesgivaren att testa med.(de va ju den som jag fick felkod direkt efter jag nollat alla andra felkoder) Behöver jag nollställa felkoderna för o få bort problemet om det nu skulle vara den ? Är den jobbig att byta. Ser att den sitter bara med ett par skruv men om det är något viktigt o tänka på eller bara lossa. Blir lite segt me kabeldragningen men det ska jag väl kunna lösa :-)

ne med lite mek vana så är det inga större problem, a du får nolla felkoderna och sedan dra bort + polen innan montering av dom nya delarna,
Jag har inte möjlighet att nolla koderna innan jag montera så nu har jag bytt givaren, men problemet uppstod fast inte lika mkt. e de så att de kan försvinna om ja nollar koderna nu då ? Ja ska till han med datorn på fredag. Motorlampan som lös med fast sken släktes ju nu ialla fall. Fast den blinkar till när motorn tappar tomgång(kraft) fortfarande. Jäkligt mystiskt problem alltså :(

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]