Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fantasilos
Jag har de senaste dagarna gjort en del efterforskningar kring V40 eftersom att jag står inför ett inköp. Jag har läst diverse köpsråds- och infotrådar och googlat på olika sajter. Den info jag har kommit över talar främst som fas 2-uppdateringar av naturliga skäl. Nästa uppdatering som kallas fas 3 har enligt vad jag kunnat läsa mig till bara kretsat kring utseendemässiga förändringar till det yttre och invändigt.

Nu såg jag dock data som visar att från årsmodell 2003 så har 2,0-turbon (m.fl) bättre siffror vad gäller bränsleförbrukning. Innebär detta att motorn uppdaterades, eller vad beror det annars på? Finns mer detaljer kring detta någonstans?

Inte bara innebär det några hundralappar lägre skatt, det gör också märkbar skillnad i bränslekostnad beroende på körstil och körförhållanden - fram för allt blandad och stadskörning.

Det här är uppgifter enligt Transportstyrelsen för en 2,0T -01 respektive -03:
Årsmodell 2001 skrev:Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 121,0
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,2 L/100KM
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,3 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 198,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,5900 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0700 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0900 G/KM
Årsmodell 2003 skrev:Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 120,0
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,1 L/100KM
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,9 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 10,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 189,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 1,1600 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0500 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,1500 G/KM
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är längre Intervall på kamremsbytet på 03 än 01, va det beror på vet jag inte.

/Martin

Ps. Min s40 03 drar vesäntligt mindre soppa än den v40 98 jag hade för 10-12 år sedan. Båda 2.0T
av Fantasilos
MartinS skrev:Det är längre Intervall på kamremsbytet på 03 än 01, va det beror på vet jag inte.
Aha, ytterligare skillnader vad gäller service och underhåll också alltså - intressant!

Är det någon i forumet som vet vad man har förändrat rent mekaniskt från och med årsmodell 03?
Användarvisningsbild
av MechaniX
Min V40-04 2.0T har dragit i snitt strax över 0.8/milen sen jag köpte den i början av förra året. Gärna och ofta med farthållare och alltid ac..
av Fantasilos
Ja förbrukningssifforna är nog inte helt sanningsenliga i sig, men det är ändå intressant att datan på årmodellerna 03-04 skiljer sig från 01-02 fastän jag inte har läst om några förändringar som stödjer det - motorerna går fortfarande under benämningen "fas II" genom hela 01-04.

Någonting måste man ju ha optimerat för att få en lägre förbrukning och därmed mindre utsläpp vilket resulterar i lägre skatt på 03-04. Kan det vara så enkelt som att man har optimerat mjukvaran...? Men det förklarar i så fall inte det längre serviceintervallet som MartinS skriver om.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]