Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ratjacks
Hej ! har en T4 98 som jag nyligen köpt och den går som ett skållat troll men när man trycker på ordentligt drar den till höger är det normalt ?
mvh ny medlem
Användarvisningsbild
av vetten
Men visst drar väl dom flesta framhjulsdrivna bilar lite mer åt ett håll vid axeleration och som jag fått lära pga. att dom oftast har olika längd på drivaxlarna, rätta mej gärna om jag har fel.
Tycker själv att det kan bli lite tråkigt med framhjulsdrift på sommarbilen som jag har, hade hellre sett att den drev på bakhjulen, men detta kommer utanför ämnet.
Visst är det så att många/dom flesta framhjulsdrivna bilar har olika längd på drivaxlarna fortfarande och att detta kan kännas om det finns lite motor bakom.
Användarvisningsbild
av goransson89
Vägen lutar + att du igentligen bara har drivning på ett av hjulen. Och är det så att differentialen börjar bli sliten så fungerar den inte korrekt och kan förflytta kraften rätt mellan hjulen...

Men sen kan / brukar det bli så när man har mycket effekt, V70:in jag hade förut var likadan om jag tryckte på för fullt, fick hålla i ratten väldigt hårt för att den skulle gå rakt, men körde man "normalt" så märktes det inget :)

Börjar man att kolla så du har rätt lufttryck i alla 4:a hjulen. Sen kör du som du brukar, men HÅLL i ratten :-)-)
av ratjacks
Hej ! tack för era svar, länkarmar o spindeleder byta ( nerslag på besiktning ) så det är inte problemet går helt normalt vid NORMAL körning så det är väl bara till att hålla hårt i ratten när man får för sig att köra om o dra på :D läste någonstans att det kunde va bussningarna i krängningshämmaren och dom är nog lite slitna för det klonkar lite i framvagnen.

mvh Göran
av N0RBERG
Att låta göra en hjulinställning kan också förbättra vägegenskaprna har jag märkt! Även om däcken inte är ojämt nötta så kan vinklarna vara helt åt skogen som de var i mitt fall.
av rudarmy
Hej ! tack för era svar, länkarmar o spindeleder byta ( nerslag på besiktning ) så det är inte problemet går helt normalt vid NORMAL körning så det är väl bara till att hålla hårt i ratten när man får för sig att köra om o dra på
hjulinställning måste väl göras efter?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]