Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av helvetes
V40 2,0T -98
Härom veckan när jag och sambon var ute och åkte började det ryka (och lukta bränt) väldigt mycket från motorn och in i kupén.
Har tidigare luktat ibland när man kört, men detta har jagtänkt berott på att det finns lite oljestänk här och var i motorrummet pga ett, enligt tidigare ägare, läckande oljepåfyllningslock. Detta skall ha blivit bytt blev jag informerad om när jag köpte bilen.

Idag plockade jag av plastkåpan och kikade, ser då detta:
http://www.ladda-upp.com/bilder/68709/oljel-C3-A4ckage

Alltså fullt med olja, som troligen har läckt ut till bakomliggande varmare delar och orsakat rök och lukt.

Tidigare i år gjorde jag rent detta då det även fanns lite (mindre än nu) olja där då, men då trodde jag bara att det inte var rengjort från tidigare läckage.

Var tror ni oljan kommer ifrån? Jag anar oljepåfyllningslocket. Förra ägaren kan ju ha ljugit, inte omöjligt, men locket ser rätt nytt och fräscht ut..
Vevhusvent?
av helvetes
Ok!
Då får jag ta mig en titt på vehusventen då. Har ni några tips, vad ska jag tänka på, behövs nåt speciellt?
SÅg att det "bara" var två nycklar i Haynes, så jag hoppas jag fixar det
av helvetes
En sak till. Vad finns det för risker med att köra bilen?
Har tänkt försöka fixa detta i slutet på veckan men behöver ev bilen innan jag har tid att kolla vevhusventen...
av eldorado
Du kan om du har otur blåsa packningar och liknande men i och med att oljan redan ligger där den ligger har den redan hittat en alternativ väg ut ur motorn. Motorn mår ju inte så bra av att ha en tät vevhusventilation, vore jag dig skulle jag köra den så lite som möjligt. Ang tips om mekandet, ta det bara lugnt och metodiskt så kommer det gå hur bra som helst, läs på litegrann om tillvägagångsätt här på forumet och i haynesboken så är du väl förberedd. Lycka till:-)
av eldorado
Se till att köpa på dig nya slangar till vevhusventilationen, lika bra att byta dom, dom brukar vara ganska murkna, själva oljefällan brukar gå bra att bara göra rent med lite diesel, åk till volvo så hjälper dom dig med vilka slangar du ska ha. Återigen lycka till:-)
Användarvisningsbild
av MartinS
helvetes skrev:En sak till. Vad finns det för risker med att köra bilen?
Har tänkt försöka fixa detta i slutet på veckan men behöver ev bilen innan jag har tid att kolla vevhusventen...
Lossa oljestickan lite så kan den andas därigenom tills du har tid att kika på det.

/Martin
av helvetes
Ok,

Var in på Volvo idag men de hade inte allt hemma så de fick lägga en order på det.
Det blev ny oljefälla, slangar med klämmor samt packning till insuget. Lika bra att byta allt när man ändå håller på!

Bara att vänta på bra väder så blir det att skruva. Blir det största ingreppet på en bil jag ensam vågat mig på så måste medge att jag är lite smånervig...

Tack så länge!

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]