Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddassex
Hejsan!

Jag äger en S40 T4 -99 som jag inhandlade för en månad sedan, jag hade den först på M-test och de sade att det var inget fel på den.

Så till problemet:

Den är chiptrimmad och är på ca 250 hästar, turbon laddar ca 1,2 kilo.

Detta är gjort på SAMS bilmode.

Den går mkt bra på 1:an och 2:an, men när man ligger på ca 80 och trycker på fullgas på 3:an så vill den småhacka, det är nåstan som att den får för lite bensin. Samma sak gäller på 4:an och 5:an.

När jag bara använder lite gas så händer inget, dvs turbon laddar då ca 0,6-0,8 kilo.

Kan det vara att spridarna är för klena? Att han får för lite soppa?.

Den ska in på service nu om 2dgr kan tilläggas, det är 15000 milaservicen. Den är servad regelbundet, alla stämplar finns.

Alla förslag på vad det kan vara uppskattas.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är det gjort på SAM eller har förra ägaren bara köpt chipet där och satt i det själv?
Ska man ladda så mycket tror jag inte bränslet räcker till, man bör nog höja trycket eller byta spridare. Ring och kolla med Steffansson, en volvoverkstad vill nog inte ta i problemet när den är chippad. Mycket laddtryck och lite bränsle är farligt, ett bra sätt att göra hål i kolvarna...

Men det kan vara en tändspole med, om du har den typen med spole direkt på två stift och tändkablar över till de andra två. Ta bort gummit längst ner på spolen och kolla efter sprickor i kanten. Det brukar visa sig mest vid belastning.
av Kojje
Förra ägaren kan inte ha köpt chippet löst och satt dit då detta ej är möjligt på 40 moddellerna pga att starspärr och chip i styboxen måste "giftas" för att det skall funka inget som en lekman ger sig på skall jag lova....

Problem med något i tändsystemet kan det ju vara spolarna brukar inte ge upp men visst händer det kolla vad du kör på för stift kör själv på F5DP0R, Bosch som är det ända som Autotech motor kör i sina trimmade bilar dom är dyra men grymma tror inte det är spridarna kör själv med ett lite högre laddtryck och orginal spridarna och anpassad bränsletillförsel sen kan doet ju vara så att en eller flera spridare inte är helt ok.
Ta som sagt kontakt med SAM och hör med dom....
av eddassex
Tack så mkt för er hjälp.

Den är chippad på sams bilmode. Får höra av mig till dom kanske då.

En sak till som jag kom på som M-testarn sade var att generatorn gav lite för lite laddning till batteriet, den laddade bara 13,47 och den bör vara över 14,0 V för att vara helt ok.

Kan det vara det som spökar månne? Ett lätt sätt bode väl vara att ladda batteriet över natten och prova om problemet kvarstår vid fullgas då?

Alla tips välkomnas med öppna armar.

Mvh

En sak till, det kan inte vara boxen som är halvslut? Det går väl att lägga in ny mjukvara i den? Men problemet är ju att då kan väl inte Volvo göra det då den är chippad eller hur funkar det? Om man lägger in ny programvara försvinner chippningen då?

Är ingen större höjdare på det här som ni märker.
av tompaq
Jag köpte min T4 för 3 veckor sen och jag hade samma fenomen själv!
det visade sig vara en mkt enkelt fel!
2 st av tändstiften hade blivit dåliga! elektroden hade gått av på båda!
och eftersom det blir sådant högt tryck med fullt gaspådrag så hinner inte gnistan komma till tändhatten utan blåses bort istället!
då "hackar" det som du beskriver!

lycka till!

mvh //Tomas
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]