Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bastian945
Gäller en volvo v40 -98 2,0t. Bilen startar inte. Har konstaterad att det finns ingen som helst kompression i motorn. Varför? Tycker att det borde finnas lite kompression i ngn av cylindrarna....... Har kollat med två olika kompressionsmätare för att utesluta mätarfel.
Anser själv att kompressionen inte borde försvinna helt på alla cylindrar om topplockspackningen är trasig.....
(H)
Användarvisningsbild
av vetten
DTJ skrev:Trasig kamrem?
Lätt att kolla också, bara att lyfta på oljelocket och låta någon köra runt på startmotorn samtidigt som du kollar om kammarna rör sej.
Självklart är kamremmen kollat... Däremot är jag inte helt 100% säker på hur kamaxeln ska stå i ÖD. Dreven är nollade men blir förvirrad eftersom det inte finns ngn komp. alls. Kamen på cyl 1 ska väl stå i en viss vinkel i ÖD.....

(H)
klacken skrev:Du borde skriva att det är efter kamremmsbyte som kompressionen försvann.Har du testat ändra vevaxeln 1 varv som jag tippsade om i andra tråden?

Ja Jo...det kanske jag borde. Men eftersom jag är ganska säker på att kammremmen är rätt, så snöar jag in på ngt annat fel....

Har testat att vrida vevaxeln ett varv som du föreslog, men det är precis lika, ingen komp. alls. Däremot har jag kommit fram ti att vevaxeln är nollad när alla cylindrar i ungefär i mitten på samma nivå i motorn. Bekräfta gärna detta!

Jag har inte heller några missljud i motorn.

:???:

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]