Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattep
Hallå!
jag har en volvo v40 2.0 t 2001

när jag bes min bil så fick jag 2a på att handbromsen bromsverkan va otillräcklig, nu har jag bytt bromsok, bromsbackar och bromsskivor, men jag tycker handbromsen tar högt upp, men går den igenom bes ändå?

sen fick jag en 2a på att airbag lampan lyser med, när jag kollade va det va så är det den kontakten under föra stolen, hur mycket kostar ungefär en sån och byta? för man måste byta den va? det är inte bara och släcka lampan längre?
av MatsO
Jag har fått en tvåa på att handbromsen tog för högt upp. tror de satte funktion osäker på den eller något ditåt.

Kan du inte bara rengöra befintlig kontakt?
Jag tror att man kan släcka lampan i Vida men den kommer ju tillbaka så fort bilen gör diagnos av systemet igen
av mattep
MatsO skrev:Jag har fått en tvåa på att handbromsen tog för högt upp. tror de satte funktion osäker på den eller något ditåt.

Kan du inte bara rengöra befintlig kontakt?
Jag tror att man kan släcka lampan i Vida men den kommer ju tillbaka så fort bilen gör diagnos av systemet igen
men jag har släkt den en gång, men när man bes bilen, koppla dom inte in en dator till bilen och kolla så man verkligen har fixat felet?
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan det finnas möjlighet till att sträcka wiren vid handbromsspaken om du föser undan lite "panel"?
Användarvisningsbild
av MechaniX
mattep skrev: sen fick jag en 2a på att airbag lampan lyser med, när jag kollade va det va så är det den kontakten under föra stolen, hur mycket kostar ungefär en sån och byta? för man måste byta den va? det är inte bara och släcka lampan längre?
På min bil var det sidoairbagen som glappade i kontakten, verkstaden jag åkte till rengjorde och satte ihop kontakten igen och sen dess har det funkat.
av rudarmy
Handbromsen är lätt att spänna, ta ur askfat mellan framstolarna finns tot 3st skruvar.
Precis nedanför handbroms handtaget finns en mutter som du spänner med.. 6-7 klick är vad sbp kräver..

Mv h bengt
av hunterxx
Kostade ~1300kr att laga airbagkontakten på Volvo. Då är det inkluderat typ 350kr för att kolla och släcka felkoden, ~200kr för ombesiktning etc. Det egentliga arbeten var ingen större kostnad...
av uffe_hudik
rudarmy skrev:Handbromsen är lätt att spänna, ta ur askfat mellan framstolarna finns tot 3st skruvar.
Precis nedanför handbroms handtaget finns en mutter som du spänner med.. 6-7 klick är vad sbp kräver..

Mv h bengt

Vilket igentlgien är på fel sätt... där justerar man vajern om den är för lång,, handbromsen är självjusterande vid oken, och en grund inställning där är det viktigaste.
av klacken
Eftersom han har nya ok,klossar och skivor så är nog justering av vajern nästa steg.(om inte vajern kärvar förstås)
av andy78
Man får aldrig spänna vajern då det ej får vara spänd.

Skruvarna vid spaken är för att justera själva spelet i spaken.
Justering brukar man göras vid bakhjulen man får det att ligga så nräa som möjligt brukar vara en justering man skruvar på.

Spänner man wiren så kommer den att gå av.

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]