Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mineo
Jag behöver ny bil i prisklassen 10 - 20.000:-. Har nu sett ett par stycken S40 som gått runt 25000 mil och undrar om det kan vara ett bra köp? Hur långt kan en S40 gå?

Jag kan inte mycket om bilar alls så jag har svårt att veta vilka frågor jag ska ställa till säljaren. Jag har fått information om att man relativt nyligen bytt kamrem och att turbon är bytt. Även länkarm (vad det nu är) är bytt.

Vad ska jag tänka på?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av RaptorX
Nu va ju frågan om den specifika bilen och prisklass 10-20000 inte om han ska ha nyare bil, smart svarat verkligen.
Men vet en del S/V 40 som rullat en bra bit över 33000 och snurrar fortf.
Alltid bra att kamremmen är bytt eftersom det är en relativt stor kostnad på verkstad om du inte pillar med det själv.
Länkarmen sitter under fjäderbenet kan man säga, oxå bra att det är bytt men låt aldrig mil skrämma dig kolla skicket på bilen och att den känns ok kolla även i motorutrymmet så det inte läcker olja mellan motor/ låda etc.
Finns många nyare bilar med lågmil som är rena racklena så kolla helhetsskicket på bilen så kommer du säkert bli nöjd i många mil framöver.
Senast redigerad av 1 RaptorX, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av RaptorX
janvolvo skrev:jo men han kommer att få lägga ut minst vad bilen kostar på reservdelar
Jaså? Tur du vet vilken bil han skall ha då.
Användarvisningsbild
av sweddan
Att säga att en bil som har gått över 25000mil är sämre än en som gått under 20000mil är fel! Miltalet har ingen som helst betydelse. Allt beror på bilens skick och hur den är skött. Bättre att få tag i en välskött bil med 25000mil på mätaren än en som är helt ovårdad och oservad med 18 000 mil på mätaren. Det finns massor med skrot där ute och om det inte finns kvitto/dokument på diverse så skulle jag avstå direkt. Kamrem, vattenpump och dylikt måste du ha papper på annars avstå!
Användarvisningsbild
av pire
Ta en titt på blocket,

De är bättre att leta vidare lite och försöka hitta någon som har rullat lite mindre.
Sen ska du inte vara rädd för att åka en bit, om köpet känns rätt.

Tittade själv lite snabbt och fan en, 99:a för 26.500 som rullat 12.000 mil.
Så ut och leta!

Sen kan jag hålla med " tidigare inlägg" är bilen skött och ger ett bra helhetsintryck så kläm och känn! å kanske köp.
av mineo
Först och främst tycker jag det är härligt att jag antas vara man :). Nejdå, jag är kvinna faktiskt - hör och häpna

Jag har av olika anledningar en strikt budget på max 20.000 för att köpa en bil och de enda kraven jag egentligen ställer är att den ska vara driftsäker samt ha AC. Jag har alltid velat ha en volvo och har inbillat mig att dessa är just driftsäkra, dessutom gillar jag att köra "strykjärn" och vill gärna ha en bil med lite kraft i. De bilar jag har kikat på är båda från 99 och har gått ca 25-26.000 mil. De har båda kompletta serviceböcker och kamremmen ska vara bytt på båda vid 24.000 mil. Båda är just 2.0 turbo vilket jag förstått är bättre än ex 1,8 inte bara pga av motorns kapacitet.

Det här är en bil jag kanske behåller 2-3 år och jag vill ha så lite problem med den som möjligt. En nödlösning skulle man kunna kalla det men jag vill samtidigt ha en bil jag trivs med.

Hur som helst är jag tacksam för de svar jag fått. Jag ska åka och titta på bägge bilarna i helgen och har fått rådet att ta med en ficklampa för att kunna titta närmare på rost och ev läckage under motorn.
av janvolvo
OK! Men ta då en som är nybesiktigad. kolla så det inte finns oljespray på bakre kofångaren ( då är det packningen till oljereturen) kolla oljenivån samt att oljan är klar o fin. Kolla att motorrummet är rent o fin. Är den det så är bilen oftast välskött.
Se till så inte avgassystemet inte är sönderrostat. kolla bakom bilen när någon ger full gas, kommer det blå rök ur avgasröret, eller om den luktar illa köp då INTE bilen.

kolla: däcken, bromsskivor, klossar, AC, glas, bromsrör/slangar, fjädring.

Testkör! Gasa hårt bromsa hårt Se till att den känns stabil och inte drar snett.
Kör över fartgupp och lyssna efter klungljud, skrammel.

Ta med nån som kan bilar annars kan det bli dyrt när bilen börjar rasa.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]