Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Tog ut bilen på en sväng idag, skulle tanka den och efter den köra hem, och när jag var ungefär 2km hemifrån så började olje-lampan med en droppande kanna lysa, jag tänkte att jag kör väl hem den ändå och läser i boken efteråt.

Stog att det var lågt oljetryck och att jag bör fylla på olja?, kollade stickan och oljan ligger lite över mitten på stickan så jag fyllde på lite extra.

Till detta hör att jag köpte bilen förra året och fyllde på ny olja för 1 månad sedan, dock tappade jag inte ur den gamla oljan, inte heller bytte jag oljefiltret då jag tänkte göra det ny till våren/sommaren.

Efter jag fyllt på olja och startade motorn igen så fortsatte oljekannan visas, undrar nu om jag vågar köra den? eller kan det vara detta dom kallar för "koks" i motorn? vart lägger sig kokset i så fall? är det svåråtkomligt eller räcker det palla upp bilen, tappa ur all oljan och byta filter? eller måste man kanske ta ner hela motorn för att fixa det ifall det är förstoppning någonstans?

vad tror ni? för övrigt är bilen volvo v40 99'a med miltal på strax 39.000 så det är ingen jätte förlust om den skulle haverera men dock tråkigt när den gått så bra för övrigt och ifall det inte är allt för svårt att fixa detta felet? :?: ?:-/
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Att köra med den varningslampan tänd är som att spela rysk roulette, när motorn väl börjar att låta illa är det redan för sent.
Användarvisningsbild
av BlackXS
nu när bilen varit avstängd i 1 timma och jag drar igång den igen så är oljelampan släckt men efter 1 minut på tomgång så blinkar den till att börja med fast sken när jag trycker på gasen så den varvar upp till 3000 i varvtal så släcker sig lampan??? men den tänder sig igen när jag slutar gasa och återgår till tomgången? kanske är oljepumpen som är dålig eller vad tror ni? eller kan det vara förstoppning någonstans iallafall? :lol:

Övrigt, borde jag kanske tömma ut oljan, köpa ny olja på biltema, och byta filter och kolla om det hjälper? om inte så borde jag försöka byta oljepumpen eller?

har ingen mekanisk erfarenhet alls men antar att man plockar därn remmen för att kunna byta pumpen? men lär va ett jäkla svårt arbete eller? ??:-/
av uffe_hudik
Börja med att byta olja OCH filter eftersom du antagligen inte vet när det byttes sist. Biltema olja fungerar bra till en standardbil... men filter bör nog köpas orginal, kostar väl nån tia mer än pirat..
av defacto
uffe_hudik skrev:
kire1111 skrev:olja på biltema, nja :x

varför inte ?

gällande Biltemas olja. så gick Shell ut och bekräftade att biltemas olja görs i samma fabriker och efter nästan samma recept och bränn teknik.

det är en mineral process som skiljer oljerna åt.
där av pris skillnaden.
även deras filter görs i Samma Kina fabrik som dom flesta biltillverkarna... (inget fordons märke äger en fabrik som gör luftfilter.oljefilter. osv utan alla görs på nästan samma ställe) kör biltemas produkter rakt igenom mina bilar mår toppen.

jag rekomenderar att du tappar oljan och köper sån motor tvätts medlen som du häller i motorn och följer anvisningarna sedan fyller du på med ny olja och filter.
Användarvisningsbild
av BlackXS
defacto skrev:
uffe_hudik skrev:
kire1111 skrev:olja på biltema, nja :x

varför inte ?

jag rekomenderar att du tappar oljan och köper sån motor tvätts medlen som du häller i motorn och följer anvisningarna sedan fyller du på med ny olja och filter.

Har blivit avrådd från att köpa sån där motor tvätts medel, för fått höra att det är extrem risk att packningar och annat bös i motorn ska gå sönder då medlet löser upp avlagringar som kan ha fästs ovanpå packningarna? ??:-/
av Uninium
Mkt möjligt att det är oljepumpen med dom miltalen,men kan också vara givaren som fått spel.billigast lär väl först bli att låta nån kolla hur oljetrycket är.eller köp en beggad givare och byt och håll tummarna att det är den som spökar.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]