Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Jahopp!

Börjar kännas som det är mer strul med bilen än vad det är värt! Den har låtit lite mer än vanligt på sistone men jag vet att det har varit läckage vid skarven före den bakre ljuddämparen... har köpt sådant där klet men inte hunnit lägga på det innan!

I morse började den låta rejält mycket mer och efter jobbet tittade jag förbi biltema, kollade in under bilen på parkeringen och inser att hela undersidan på den mittre ljuddämparen är sönderrostad!
Köpte avgasbandage för att hoppas kunna laga det tillfälligt men det hjälpte fasen inget, låter fruktansvärt just nu!

Så, har inte pengarna att köpa en halvsats för just nu men såg att dom sålde universaldämpare på biltema (oval), frågan är bara om man får dit dom eftersom röret böjer sig strax före och efter dämparen!
Bild
Del 7 är det som är paj

Vad tror ni, får man dit en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... 20-798553/
eller kan man skippa den och köra med några andra delar, typ en flexislang? hur mycket mer skulle det låta t.ex. då min sambo "inte vill ha någon jävla raggarbil igen..."

Enligt lagabasen finns det för övrigt bara 1 halvsats i hela sverige och det ser lite hemmasnickrat ut!
av baztubox
samma visa för mig jag köpte rakt rör och stoppade dit i stället. funkar kanon. Ljudet ökade inte nämn värt, låter lite mer sportigare bara. det är ju en tillfälig lösning, tills du sparat ihop cash till en ny halvsats..tror till och med att du kommer tycka om ljudet....Sen är det ju bara 79 kr för rörbiten + 30 kr för avgasklammorna. ska tilläga att jag har 1.8i motorn i min v40
baztubox skrev:samma visa för mig jag köpte rakt rör och stoppade dit i stället. funkar kanon. Ljudet ökade inte nämn värt, låter lite mer sportigare bara. det är ju en tillfälig lösning, tills du sparat ihop cash till en ny halvsats..tror till och med att du kommer tycka om ljudet....Sen är det ju bara 79 kr för rörbiten + 30 kr för avgasklammorna. ska tilläga att jag har 1.8i motorn i min v40
Tack för svaret, jag var förbi biltema idag och köpte just rakt rör osv så hoppas jag får ihop det! Vet du vilken dimension det är på röret! köpte 63mm (2,5") idag men är osäker om det skulle ha varit det mindre alternativet!
kapade du ditt med vinkelslip förresten? sist jag skulle göra det på min 740 slaffsade jag till tummen och var tvungen att sy så nu kör jag nog med bågfil :wink:
Jahopp, såklart köpte jag fel storlek... läste runt på nätet att det skulle tydligen vara 2,25" på V40 som original så jag köpte ju tidigare 2,5" eftersom det var det närmaste jag kunde hitta!
idag lyckades jag efter mycket möda lyfta upp bilen på pallbockar så att jag skulle kunna komma under och som tur var mätte jag med skjutmått innan (går att klicka på för större bild):
Bild

Att byta ut de jag köpte är ju inget större problem förutom att det är surt när jag laddade inför att ligga ute på backen en stund och såga, men grejen är att på den bakre sidan (inte kat. sidan) så sitter det någon jäkla gummikloss som troligtvis är till för att förhindra för stora rörelser, den sitter inte fast utan bara så att den inte kan slå hur långt åt sidan som hellst!
Den sitter rätt nära ljuddämparen så på den sidan behver jag nog i alla fall kapa närmare ljuddämparen på något vis och hoppas att det blir tätt runt svetsfogen när jag drar dit klammret!

Någon som har ett bättre förslag?
av defacto
Bild är det nån form av sån här *gummikloss? klipp sönder och sätt dit den ny efter montering,
eller sån här
Bild
denna är bara på med lite 5-56 och en massa kärlek :)
av defacto
Vad tror ni, får man dit en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... 20-798553/
eller kan man skippa den och köra med några andra delar, typ en flexislang? hur mycket mer skulle det låta t.ex. då min sambo "inte vill ha någon jävla raggarbil igen..."

Enligt lagabasen finns det för övrigt bara 1 halvsats i hela sverige och det ser lite hemmasnickrat ut!

Skruvat har en K-mod halv sats som jag använder på min V40. låter som original dox mindre motstånd
Användarvisningsbild
av Ping84
Du råkar inte ha kvar måtten på dämparens längd och rördimension?
Samma fel på mitt avgassystem börjat rosta lite så det skorrar lite ibland. Tänkte köpa universaldämpare och be lokala verkstan svetsa på.

Du skriver 49mm på bilen men 2,25 i texten?

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]