Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krioos
Jag körde igår på motorvägen i 120 km/h under 1.5 timmar och motorn kom aldrig upp i arbetstemperatur. Visaren var nästan nere på lägsta strecket! :x (typ på streck 2) När jag väl kört av motorvägen och körde i stadstrafiken så gick mätaren upp ett par streck, men lade sig aldrig i vågrätt läge. Det var vid tillfället endast -3 grader ute.

Jag har precis köpt bilen och vet inte hur den varit innan. Jag misstänker att termostaten är dålig och att den släpper genom för mycket vatten, men brukar det inte vara tvärtom att den inte släpper genom något vatten alls om termostaten är trasig?

Bilen har gjort alla service som den ska men brukar det inte ingå ett termostatbyte då? Har inga papper på vad som gjorts under tidigare service, någon som vet om det går det att få tag på denna information?

Tack i förhand!
av klacken
På vanlig service så byts nog ingen termostat och oftast om termostaten slutar fungera så släpper den igenom vatten hela tiden =den stänger inte och då blir motorn kall.
av krioos
klacken skrev:På vanlig service så byts nog ingen termostat och oftast om termostaten slutar fungera så släpper den igenom vatten hela tiden =den stänger inte och då blir motorn kall.
Ah, okej. Senaste 2 bilar jag haft där termostaten krånglat har lett till att motorn blivit för varm. Får bli ett byte av termostat då. Hat bytt på två bilar tidigare, hur lätt/svårt är det att göra det själv på en v40?
Användarvisningsbild
av teddysoft
Efter en sökning på forumet så fann jag detta:
MartinS skrev:Motor?

På 2.0T och T4 är det enkelt, lossa locket med två skruvar och byt. Återmontera, efterfyll vätska, varmkör och fyll mer vätska om det behövs. Eventuellt behöver du ta bort några kåppor för att nå termostatlocket.

/MArtin
/Ted

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]