Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej,

Har fått ett problem med vår S40 som jag inte hittat någon bra lösning på.

Idag när vi skulle ut och åka visade bränslemätaren nästan tom tank och att vi hade 50km till 0 liter.

Blev lite fundersam eftersom jag tankat fullt för ca en vecka sedan, men det visade sig sedan vid tankningen att vi bara fick i 30 liter så helt klart visade mätarn fel.

Tyvärr hände absolut ingenting med tankmätaren, utan den visar fortfarande på noll och nu visar även färddatorn "FUEL km ->0"

I samma veva, dvs under dagen i dag så har bilen både börjat hacka lite när jag kört och t.om lagt av några gånger under färd.

Det första vi gjorde efter tankningen var att kolla olja och glykol.
Oljan var helt ok men glykolen var i princip tom. (dålig fordonsvård jag vet) :-( Men nu är den påfylld...

Kan tillägga att jag kontrollerat säkringar och passade även på att byta ut batteriet som var i dåligt skick.

Fick även upp varningslampan med en motor som indikerar "Fel i motorns elektroniska system", men den verkar ha slocknat nu efter att jag bytt ut batteriet..

Varken jag ell sambon är särskilt kunniga så jag hoppas nån här kan ge oss lite råd om hur vi kan felsöka ytterligare.

Är däremot inte helt tafatta utan klarar av att byta och fixa med det mesta om jag bara får någorlunda hänvisning om vad jag bör göra... :)

Tacksam för alla råd.

-Andreas
Det jag kan tänka mig ang. bränslemätaren är om tankarmaturen är
trasig/känner av fel vid mätning av innehållet på tanken.

Att bilen hackar kan vara att motorn inte får tillräckligt med bränsle,
kanske är pumpen som börjar ge upp.
Uppkommer det nått konstigt ljud från soppapumpen när du vrider nyckeln till ON?

/Ted
teddysoft skrev:Det jag kan tänka mig ang. bränslemätaren är om tankarmaturen är
trasig/känner av fel vid mätning av innehållet på tanken.

Att bilen hackar kan vara att motorn inte får tillräckligt med bränsle,
kanske är pumpen som börjar ge upp.
Uppkommer det nått konstigt ljud från soppapumpen när du vrider nyckeln till ON?

/Ted
Jao jag tänkte väl att det kunde vara fel på nån givare, eller tankarmaturen som du säger.
Men hur kan man felsöka det då tro?

Ska be hustrun min lyssna om hon hör något med pumpen imorgon, är hörselskadad själv och därför rätt värdelös i en sån situation.. ;-)

Men menar du om pumpen börjar låta när jag vrider nyckeln till tändningsläget ell när jag startar bilen?

Var in på Volvo här i stan nu på em och frågade dem om dom visste, men fick inget svar rakt av så jag bokade in en felsökning för att ha en tid för säkerhetsskull.

Så har nu 1,5 vecka på mig att felsöka själv, för att slippa en felsökningskostnad på 1500kr.

Det lustiga är att nu när jag åkte hem på eftermiddag så gick bilen som en klocka...

Kan det bero på kylan?
Att det är 10-20 minusgrader och bilen står utomhus.

-Andreas
Du har en pump i tanken som sitter på tankarmaturen,
sedan har du en pump utanför tanken.

När du vrider om nyckeln till "ON" (så du får radio och alla lampor etc. igång)
så kan man ha förardörren öppen så kan man höra pumpen surra,
vet inte hur man ska förklara själva "surrandet" men det ska vara
ett lite dovt ljud.

Att det är kalt ute kan orsaka olika saker,
men jag har aldrig hör att bränslepumpen kan ge vika.

Roligt att bilen går bättre nu iaf, får hålla tummarna
att det fortsätter i den riktningen.
teddysoft skrev:Du har en pump i tanken som sitter på tankarmaturen,
sedan har du en pump utanför tanken.

När du vrider om nyckeln till "ON" (så du får radio och alla lampor etc. igång)
så kan man ha förardörren öppen så kan man höra pumpen surra,
vet inte hur man ska förklara själva "surrandet" men det ska vara
ett lite dovt ljud.

Att det är kalt ute kan orsaka olika saker,
men jag har aldrig hör att bränslepumpen kan ge vika.

Roligt att bilen går bättre nu iaf, får hålla tummarna
att det fortsätter i den riktningen.
Jo nu håller vi tummarna !
;-)

Men då kommer ytterligare lite dumma frågor nu kanske, men varför två bränslepumpar?

Och så slutligen, hur kommer man åt tankararmaturen dvs vart är den belägen och går det att komma åt den för att se om den är kaputt, innan man läger ut rätt mycket pengar på en ny.. ?

Var f.ö ute och sökte på nätet lite nu för att se vad en tankarmatur går loss på och om det är någonting som går att byta själv.

Hittade denna på meca.se, är det var som behövs ifall det är tankarmaturen som spökar?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

-Andreas
Ingen fråga är dum om man inte har kunskap :wink:
clain skrev: Men då kommer ytterligare lite dumma frågor nu kanske, men varför två bränslepumpar?
Du har en elektrisk pump i själva tanken (bränslearmaturen) som skickar
bränsle upp i rören, sedan för att få bränslet vidare
till motorn så finns det en extra (vad jag har lärt mig) utanför tanken för att
ge lite mera fart.
clain skrev:Och så slutligen, hur kommer man åt tankararmaturen dvs vart är den belägen och går det att komma åt den för att se om den är kaputt, innan man läger ut rätt mycket pengar på en ny.. ?
Det du ska göra är att fälla ner ("upp" sitdelen) baksätet så du kommer åt
mattan under, där kommer du att se en kåpa med fyra bultar.

När du har skruvat bort kåpan så kommer du att se "toppen" av bränslearmaturen,
och om jag läser (VADIS) rätt ser du två stycken bränslerör och en strömkontakt.
Sitter så här: bränslerör på höger sida, i mitten sitter strömkontakten och bränslerör på vänster sida.
När du har kopplat bort detta, så skall du skruva lös själva armaturen motsols och sedan är det
bara att dra armaturen försiktigt uppåt.
clain skrev:Var f.ö ute och sökte på nätet lite nu för att se vad en tankarmatur går loss på och om det är någonting som går att byta själv.

Hittade denna på meca.se, är det var som behövs ifall det är tankarmaturen som spökar?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

-Andreas
Om det nu är armaturen som är trasig,
så är det rätt produkt du har givit länk till.

Självklart kan man byta ut bränslearmaturen själv :) ,
det kan vara lite bökigt om man aldrig har gjort det förut.

/Ted

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]