Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krioos
Hej. Jag köpte här om dagen en V40 2.0T -02 som gått 16700 mil och har upptäckt något konstigt med den. När man kör i låga växlar gasar den lite själv. Detta innebär att jag kan rulla i kanske 10-30 km/h utan att ens röra gasen. När jag provade bilen vid köptillfället märkte jag detta och frågade förra ägaren om detta. Han sa att han inte tänkt på det som ett problem och menade på att den alltid varit så. Så jag köpte den men har nu upptäckt att den är obehaglig att köra på grund av detta, särskilt när man ska svänga eller motorbromsa. I vanliga fall brukar jag använda kopplingen minimalt, men nu måste jag ha kopplingen nere under hela svängen, när jag kör genom en korsning, för att inte få allt för hög hastighet. Tycker också det är konstigt att bilen inte kan krypa i 5 km/h utan att jag måste jobba med kopplingen. :???:

Jag har sökt lite om detta och det enda jag hittat har varit folk som har problem att bilen gasar upp i höga varvtal av sig självt. Detta är alltså inte samma problem som jag har. Kan även tillägga att bilen inte varvar nämnvärt mycket i friläge utan det märks enbart när man ska motorbromsa eller köra sakta. Bilen kan även från stillastående läge i 1:an köra iväg själv när jag släpper på kopplingen utan att jag gasar.

Till min fråga: Är detta normalt? Kan jag själv göra något åt det?
Funderar på att kolla på gasspjället alternativt tomgångsmotorn, men tror ni att felet kan ligga här? Kan någon kabel eller fjäder enbart vara för hårt åtdragen?

Tack för svaren i förhand! Ska återkomma om jag löser problemet!

Edit: Om ni kommer med förslag på något jag ska titta på får ni gärna motivera ert svar så jag kan fundera på det lite själv...
av Baldy
Bilens tomgång regleras med en ventil som öppnas och stängs med en elektromagnet. Denna är kalibrerad och inställd genom bilens styrenhet och reglerar tomgången mot önskat varvtal. Den gasar på lite extra om varvtalet sjunker, exempelvis vid kraftiga rattutslag, om generatorn behöver jobba hårt eller om AC-pumpen slår till.
Prova med att rengöra tomgångsmotorn. (Det är den med svarta kontakten på)

Bild
av krioos
Baldy skrev:Bilens tomgång regleras med en ventil som öppnas och stängs med en elektromagnet. Denna är kalibrerad och inställd genom bilens styrenhet och reglerar tomgången mot önskat varvtal. Den gasar på lite extra om varvtalet sjunker, exempelvis vid kraftiga rattutslag, om generatorn behöver jobba hårt eller om AC-pumpen slår till.
Prova med att rengöra tomgångsmotorn. (Det är den med svarta kontakten på)

Bild
Tack för tipset! Ska nog ge mig på detta när det passar. Men hur fungerar det med packning, hittar inte var man skulle kunna hitta det. Eller finns det något smörj man kan ha på istället? Har du även något tips vad man ska ha för medel när man rengör?
av Baldy
Det går bra att använda till exempel någon bromsrengöring eller liknande. Använd tops, tandborste eller något annat som passar.
Smörj upp ventilen med lite tunn olja.
Istället för vanlig packning går det bra med packning på tub eller spray. Applicera på båda ytorna men se till att det inte hamnar i ventilen.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]