Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matrixen4
Hej gott folk!

Jag har ett problem som jag hoppas någon vis kan ge råd på!

Ett länge känt faktum har varit att när det har varit vinter har jag haft svårt att få i backen. Detta har blivit bättre efter man har kört ett tag o hela alltet blev varmt. Sen när våren kom så försvann problemet helt o hållet.

Nu har jag flyttat till värmland (arvika) som trots namnet har det ganska kallt för närvarande.
Växellådan har lagt av, dock på ett lite konstigt sätt.

Först o främst går växlarna inte i, gäller numera alla växlar. Med koppling nertryckt och när jag försöker pressa in 1:an så rullar bilen sakta framåt, och när den har fått lite fart skuttar 1:an i, sen kan man gasa på och anpassa varvtalen så kan man få in tvåan, osv - detta verkar fungera.

Vad jag har märkt är att kopplingen är jättemjuk, precis som den inte fungerar. Då jag pumpar den repetitivt så får den lite tryck i sig, och då kan växeln få för sig att bli lydig och hoppa in. När man kör ett tag i en växel så blir kopplingen mjuk igen och man får pumpa. När man har kört ett tag och kopplingen är sådär mjuk, så även med kopplingen i botten så frikopplar den inte, utan bara accelererar när man trycker på gasen. Även där - om jag pumpar så frikopplar den.

Har kollat i motorrummet, och verkar som alla vätskor är i ordning (kanske inte helt ok på kylarvätskan, men tror knappast den har o göra med detta problem).

En vän sa till mig att det kan vara luft i systemet? Jag har alltså ingen aning själv! Vad kan det vara?

Tackar på förhand!
Det där med att lådan inte går/ e trög att växla på vintern kan du läsa om här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 29#p613529

Driver bilen då? prova med 1an i på öppen plats å se om den studsar fram såntfal så kan vi ju utesluta att lådan e paj.
av matrixen4
#27 skrev:Jag tror som din vän att du har luft i kopplingssystemet.

Kolla nivån i bromsvätskebehållaren så att du har rätt nivå.
Som jag beskrev ovan, alla nivåerna är ok...
av NicklasJR
Hejsan, hade samma fel som du beskriver, löste det med att fylla på bromsoljan, man måste nästan ha fullt i den, då volvo satt i en för liten behållare.

så testa fyll på fullt och pumpa lite på kopplingen tills du känner att den blir normal igen.

/N
av matrixen4
Nightmare89 skrev:Nja skulle ta å töma ut all kopplingsvätska å fylla på NY!

Skadar ju inte att försöka med det billigaste först
Tja det är ett alternativ, men då skall man vara kunnig med att tömma o sådär :)
Vilket jag inte är :/ Men jag prövar med att fylla på till en början!
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]