Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chevelle454ss
Har en V40 -00 1.8 mitch. motor som har börjat gå riktigt dåligt stundtals.
Beter sig som att den misständer, ryckig gång och ibland pigg och ibland slö. var och köpte 4 tändspolar på skroten men den beter sig likadant.

Någon som vet vad detta kan vara ? motorlampan lyser inte, och får inte fram några felkoder på OBD2.

kan det vara bränsletillförsel ? lufttillförsel ?

Kul om någon haft samma problem och kan hjälpa mig med detta :)

Ha det gott !!
av VovlovT4
Chevelle454ss skrev:Har en V40 -00 1.8 mitch. motor som har börjat gå riktigt dåligt stundtals.
Beter sig som att den misständer, ryckig gång och ibland pigg och ibland slö. var och köpte 4 tändspolar på skroten men den beter sig likadant.

Någon som vet vad detta kan vara ? motorlampan lyser inte, och får inte fram några felkoder på OBD2.

kan det vara bränsletillförsel ? lufttillförsel ?

Kul om någon haft samma problem och kan hjälpa mig med detta :)

Ha det gott !!
Det är inte så att det beror på E10 bensinen?
Vet för visserligen inte om den har införts ännu men din motor "klarar inte" av den. Eller ja, Volvo tar väl inget ansvar för om den fungerar eller inte, eftersom det är en mitsubishi snurra.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

EDIT:
Läste lite snabbt här på forumet att flertal personer haft detta problem och fått det löst genom att byta katalysator. Tydligen vanligt att 1.8orna sotar igen.
Användarvisningsbild
av thorell
I mitt fall löste jag dåliga avgasvärden med ny kisse - ryckigheten blev jag inte av med. Och enligt mina efterforskningar som jag gjorde när jag hade den motorn krävs blästring av ventiler för att få ordning på problemet.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag köpte 4 nya tändspolar och ryckningarna försvann.
Inte säkert att beg. är ok.
Vilka tändstift har du? ska vara iridiumstift.
Tanka 98 oktan.
Titta även hur det ser ut i spjällhuset.
Hoppas det hjälper dig.
av *pettson*
Blästringen av ventilerna är nåt man kan fundera på.
Enligt volvo är det ett komplicerat jobb och kostar massor (fått exempel på drygt 20.000kr eftersom toppen måste av).
Enligt mitsubishi är det nåt man gör på plats i bilen genom att blästra med valnötsskal, operationen kostade drygt 5000kr förra året för en bekant.

Vore ju spännande att se om det är så stora förändringar på maskinen eller om mitsubishi kan tänkas fixa det även om det står volvo på karossen?
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]