Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hansol
Hej!

Har en v40 2.0t-00

Har märkt de senaste dagarna att tomgången varit lite konstig..... Typ när man står vid rödljus vill bilen gärna ner och tugga vid 200-400varv... men den har aldrig stannat förrän idag när jag kom in i en rondell och bilen bara dog. Bilen gick att starta direkt efter och vi tutade hem "lite lätt rädd pga baby i bilen" :shock:

Häromdagen tog jag av tomgångsmotorn och sprutade in en burk WD-40 men det blev inte bättre för det.

Har även precis servat den Stift, Olja, Filter.

Har någon en bra ide vad detta kan vara är man ju tacksam.

p.s Har ej varit på Volvo och kollat med obd...
av Perra N
Vakuumläckage vid insuget någonstans? Annars kan det ju vara luftmassemätaren. Har du öppet filter på den?
av Hansol
Tjena igen!

Är kass på bilar, var sitter det insuget.... Du har ingen bild?

Inget öppet filter helt orginal
av Perra N
Frågar du var insuget sitter, kör till en verkstad. Inte illa menat, men insuget är det "ormbo" som sitter framme på motorn och ser till att motorn får luft. Bättre att låta en verkstad titta på det kanske?
av Dennisnordqvist
Min bil kronglade en del innan att den gick ner och tugga, Bytte stift oljefilter + bateri.

Nu går den som den ska..

MVH Dennis
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Angående tomgångsproblem...Min V40 T4 -98 lägger sig på 1500varv ibland och den kan ligga där ett bra tag sen går den ner!? Går f-n inte å smyga med bilen :shock: Någon som vet?
av Kojje
V40RMannen skrev:Angående tomgångsproblem...Min V40 T4 -98 lägger sig på 1500varv ibland och den kan ligga där ett bra tag sen går den ner!? Går f-n inte å smyga med bilen :shock: Någon som vet?
Tomgångmotorn som kärvar till 99% säkerhet typisk för din bekrivning plocka av den och spruta i lite 5-56 el dyl i värsta fall behövs ett byte kostar runt 1.200kr.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
:shock: Guud vad drygt....men men vill man ha en fin tomgång så visst...bara å fixa...men en sak som jag funderar på å gjort på min bil. Det går en slang in i insuget, före den sitter det en liten backventil av någe slag. När jag slår lite på den så efter ett tag så ploppare till å tomgången går ner...Förslag???

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]