Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axid
Tja gänget.
jag ville bara ge ett tips om BSR sportlufts filter som ersätter original filtret utan att behöva plocka bort låda och greja.

Min volvo var ganska trött i gasen (gas responsen var inte den bästa) lite nya hårda stift skulle säkert göra susen tyckte jag.. noooop inte ett skit hände.

men så var det dax för sin årliga olje/och filter byten. så jag bytta alla filter och olja, men så såg jag en annons om BSR insatsfilter i stället för dom här fula konerna, och sakt och gjort jag köpte en satt i den och märket på en gång att gas responsen blev som på nytt :). plus att efter att jag gjorde luftmätningen så fick jag bättre värden :) det är ett evighets filter :) tvätta -torka -spraya- torka -stoppa in -kör :)

Då vill jag påpeka att jag servar bilen varje år !
Användarvisningsbild
av Micce1980
Så hur gör en vanlig hemmapulare en luftmätning?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är ärligt talat väldigt skeptisk.
Tror mer på placebo om det nu inte var så att ditt gamla var väldigt igensatt, men då hade det ju blivit bättre med ett vanligt också.
av Axid
Tomas88 skrev:Är ärligt talat väldigt skeptisk.
Tror mer på placebo om det nu inte var så att ditt gamla var väldigt igensatt, men då hade det ju blivit bättre med ett vanligt också.

Ne som jag skrev så servar jag bilen varje år. med endast delar från Volvo orginal.

Det var en säljare på BSR som var och besökte våran verkstad för att lämna in lite nya delar till oss som vi beställt.
när jag stod och meckade med bilen när han frågade om jag fått upp gasresponsen ( har pratat med Säljaren tidigare)
och fick tipset att pröva deras nya filter, och en förbättring i responsen märks.
av Axid
Micce1980 skrev:Så hur gör en vanlig hemmapulare en luftmätning?

Jag är mekaniker och har tillgång till mätinstrument kanske jag skulle ha tillagt.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Axid skrev: men så såg jag en annons om BSR insatsfilter i stället för dom här fula konerna, och sakt och gjort jag köpte en satt i den
Du såg det i en annons..
Axid skrev:Det var en säljare på BSR som var och besökte våran verkstad för att lämna in lite nya delar till oss som vi beställt.
när jag stod och meckade med bilen när han frågade om jag fått upp gasresponsen ( har pratat med Säljaren tidigare)
och fick tipset att pröva deras nya filter, och en förbättring i responsen märks.
Var det inte en annons nyss.. ?:-/

Tror som Tomas88 att det är placeboeffekt, dessutom är filterolja inget vidare för LMM:en.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag har inte haft några sådana problem med mitt öppna filter som sitter i orgialburken, så länge man rengör ordentligt och sen låter det torka minst ett dygn efter efter tvätt och ny inoljning så funkar det helt ok. Bilfaen går fortfarande som ett spjut och utan hackningar. Om man sätter i ett nyinoljat filter i burken utan torktid så kan det säkert skada trådarna i luftmassemätaren men enligt ett tips från Bosse bildoktorn ska det inte vara någon fara så länge man är noga med torkningen både efter tvätt och ny inoljning och jag tror på honom eftersom nästan alla bilar (motorer) gillar bättre andning. Så det kan säkert ge några ponnys mera på dom flesta bilar. Sen att man får ett mera ljudligt dumpljud på en turbo är ju också en liten psykisk effekthöjare :twisted:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ny medlem som börjar med att skriva positiva saker om en produkt brukar kännas väldigt misstänksamt.
Sen att det är olika uppgifter om hur du fick fatt i det gör inte saken bättre. Det är inte så att du jobbar på BSR?

Är bilen original i övrigt så tror jag inte man kan få bättre effekt med att byta luftfilter.
Det är vad jag tror i alla fall.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Att det "funkar ok" är inte nåt jag köper.. Vet man om filtret renar tillräckligt? För lite olja i filtret så suger motorn i sig skit, för mycket så kan man paja LMM.

Intressant, men kanske inte helt vetenskaplig mätning av olika filter: http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm

Själv så kör jag med originalfilter, har inget behov av att få mer effekt :wink:
av Keo
Nej, så länge du har ett bra rent filter så spelar det mindre roll var du köpt det. Ett filter från BSR kommer inte gör mirakel för din maskin. En motor vill självklart ha frisk och bra luft men man kan nästan säga filter som filter, under förutsättning att det är rent så flödet är fritt. Jag köper inte detta för fem öre, och att det skulle ha sådan effekt så du till och med skulle märka skillnad är absurt gällande original filter och BSR.

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]