Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bytte igår termostaten för innan så har den inte kommit upp helt i arbetstemperatur fattades ett streck...men nu när jag åkte till jobbet imorse efter bytet så gick den inte upp helt heller och tog mycke längre tid på sig att komma upp i värme..men står jag på tomgång då kommer den upp helt..har även testat med en annan tempgivare men ingen förändring..körde ca 2mil imorse i -3 grader ute.kan det vara så enkelt att det är luft i systemet som måste bort..när jag kom hem så kände jag på den undre slagen den var kall efter normal temp så blev den varm

vad kan felet vara?

Håkan
volvov402003 skrev:köpte den på skruvat
Art.nr. 86202. Visst kan det vara luft men då borde väl luften snarare blockera cirkulationen och motorn överhettar.
Nu säger jag inte att det är så i detta fallet men jag har lärt mig den hårda vägen att orginaltermostater alltid är att föredra.

Jag bytte termostat på min S40 i höstas och jag hade inga direkta problem med att det skapades luftfickor efter bytet.

/Martin
borde man inte känna på den nedersta slagen om den är varm tidigare om termostaten släpper igenom...kände på den idag igen när jag kom hem den var kall..stog på tomgång en stund då fick bilen normal temp och släppte igenom och understa slangen blev varm..hörde idag oxå om det är lite luft så kan det mota lite...fick ett råd som jag ska prova över natten att ha locket av på expations locket av så kan luften försvinna

kom på en sak till att jag inte fick i samma mängd glykol som åkte ut
tar upp mitt temp problem igen...har samma problem fortfarande fast det var +3 ute..tar tid på sig att komma upp i arbetstemp typ över 1mil..har även skiftat 2 tempgivare...min gammla orginal och en ny från meca..termostaten är köpt på skruvat...men har en tanke på att köpa allt orginal tror någon om detta hjälper?...kan tilllägga att på vägen hem från jobbet så går den fortare upp till arbetstemp men inte som innan
Det finns en luftskruv som är röd(iallafall på fas1) som man skruvar upp så luften kan gå ut där,sitter på kylarslangen som går bredvid tryckröret.när det bara kommer glykol ur hålet så är allt ok.

Kan ju vara värt att kolla upp.
volvov402003 skrev: kom på en sak till att jag inte fick i samma mängd glykol som åkte ut
Det är normalt, men efter någon dag brukar nivån ha sjunkt i exp.kärlet och man kan fylla på resten.
Har du gjort det?
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]