Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gregstah
Hej allesammans!

Jag kör en S40 T4 -00 fas 2, dock så har jag fått ett problem på senaste. Ibland börjar motorlampan lysa, och enligt min felkodsläsare så är det P102, Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input. Det konstiga är ju att bilen inte på nåt sätt går dåligt, den bara dyker upp ibland. Lite titt som tätt så börjar DSA-lampan att lysa konstant, och spinnsystemet slutar fungera. Jag tror att de här två problemen hör ihop, för ibland så dyker felen upp precis samtidigt i instrumentbrädan. Provade igår att koppla ur LMM'n igår och då började både motorlampan och DSA-lampan att lysa när jag startade bilen. Tog ut LMM'n idag och gjorde ren den, fast det egentligen inte lär ha behövts, den såg helfräsch ut från början. Det hjälpte i vilket fall inte. Vet inte vad jag ska göra härnäst, någon som har nån aning om vad som kan vara fel?

Tack på förhand av alla kunniga här inne :-)-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Vilken felkod får du när du kopplar ur LMM. Blir det P102 då också?
Kan det möjligtvis vara problem med kablaget?
av gregstah
Bra idé, jag provade det igårkväll. Första gången jag startade bilen lyste DSA lampan och jag hade ingen felkod, startade om och då fick jag P0102 igen. Misstänker att det kanske är glapp i nån kontakt som går in i LMM, fast varför lyser då DSA-lampan? Och, borde inte isåfall bilen gå dåligt ifall det var glapp till LMM?
Användarvisningsbild
av Sotix
Har själv detta problem!
Först tänds LMM lampan, direkt efteråt tänds DSA-lampan. Håller på bli tokig!
DSA-lampan släcks när bilen stängs av, men LMM är tänd tills man har kört den 2-3 ggr.

Detta händer mig när bilen rullar i nerförsbackar (motorbromsar nästan) och bilen är någolunda körd o varm.
Volvo har inte hittat något och datorn säger inte ett smack! :/

Bilen går hur bra som helst när lampan(orna) är tända, bortsett från att antispinnen är urkopplad då.

Har en V40 -01.
av Baldy
Kanske en mätning av matarspänning och signal.

Luftmassamätare
Kontaktdon frånkopplat

Kontroll av matarspänning.
Motorstyrreläet måste vara monterat och fungera korrekt för att kontroller av matarspänning skall kunna utföras.
Stift 3 och stomme med tändning på ska ge 11-14 V kortvarigt

Luftmassamätare
Kontaktdon anslutet

Mätning av signal
Stift 1 och 2, motorn på tomgång ska ge 0,6 V
Stift 1 och 2, motorn på tomgång - accelerera kortvarigt ska ge 4,3 V
av gregstah
Baldy skrev:Kanske en mätning av matarspänning och signal.

Luftmassamätare
Kontaktdon frånkopplat

Kontroll av matarspänning.
Motorstyrreläet måste vara monterat och fungera korrekt för att kontroller av matarspänning skall kunna utföras.
Stift 3 och stomme med tändning på ska ge 11-14 V kortvarigt

Luftmassamätare
Kontaktdon anslutet

Mätning av signal
Stift 1 och 2, motorn på tomgång ska ge 0,6 V
Stift 1 och 2, motorn på tomgång - accelerera kortvarigt ska ge 4,3 V
Ska gå ut och prova. Är inte jättevass på elektronik, men menar du att jag ska mäta spänningen ur kontakten mellan + och - medan den är urkopplad från LMM'n? Eller vad menar du med stift 3 och stomme?

Och signalen förmodar jag är när kontakten sitter i, och du menar att jag ska mäta mellan minus och signalkabeln?

En dum fråga till, var sätter man multimeternålarna för att mäta när kabeln är ansluten till LMM'n? Är det tänkt att man ska pilla in dom där kablarna går in i kontaktdonet? :oops:

Är tacksam för all hjälp :D
av gregstah
Sotix skrev:Har själv detta problem!
Först tänds LMM lampan, direkt efteråt tänds DSA-lampan. Håller på bli tokig!
DSA-lampan släcks när bilen stängs av, men LMM är tänd tills man har kört den 2-3 ggr.

Detta händer mig när bilen rullar i nerförsbackar (motorbromsar nästan) och bilen är någolunda körd o varm.
Volvo har inte hittat något och datorn säger inte ett smack! :/

Bilen går hur bra som helst när lampan(orna) är tända, bortsett från att antispinnen är urkopplad då.

Har en V40 -01.
Då är jag alltså inte ensam i alla fall :mrgreen:
Hur länge har du haft problemet? Och får du samma kod? P0102?
Användarvisningsbild
av Sotix
Dumma är att jag får ingen kod.
Bara för en massa annat som stolsvärmare och vindrutetorkare.
Ska dock kolla nästa gång det händer.

Fick nämligen dra ut batteriet, då det var tvärdött en dag.
Skillnaden innan och efter är att när bilen startas, så släcks alla lampor snabbare :shock:
av rudarmy
p0102?
* Deffekt LMM
* Tjuvluft nära LMM:n
* Dålig LMM kontakt

någon som kör med öppet inoljat filter?
tar styggt på LMM..
en air mass cleaner spray kanske fixar det.. men en bättre beg LMM( köp rätt fas) är nog det som behövs.
kolla även kontaktstycket så inte det har ärrjat..
kolla så filtret inte är tätt

mvh bengt

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]