Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larson
Har kollat runt lite och hittat några liknande topics.

Fick lite småångest här. Tidigare idag skulle jag köra ut min V40 -04 från varmgaraget. När jag lämnar parkeringen och åker ner över den nedfasade kantstenen smäller det till i framvagnen. Först tror jag att hjulet har lossnat så jag kör in till vägkanten med ett skrapande/knackande ljud. Jag noterar ingenting speciellt utifrån mer än att det luktar bränt som när man slirat på kopplingen. Hursom bestämmer jag mig för att vända tillbaka och parkera bilen och det klonkar på rätt rejält. Då ser jag att höger fram hänger jäkligt lågt över däcket. Jag provar att trycka lite på framvagnen på höger sida för att få den att fjädra men det är helt stumt. Vänster fram är helt som vanligt.

Nu undrar jag vad felet kan vara, men framförallt hur mycket det kan spåra iväg ekonomiskt? Är student och har lite tight med pengar.
Användarvisningsbild
av V40sport
Det är alltid svårt att supporta utan att se grejorna och se vad som skett.
Spontant låter det dock som att du fått ett fjäderbrott - som antagligen beror på rost.
Gummidoften kommer sig av att fjädern lagt sig emot däcket och friktionen ger gummidoften.
Ta bilen till en verkstad och be dem titta på vad som står på. Du kan behöva byta fjädern, fast det kanske är dags att byta båda framfjädrarna när du ändå håller på.
Fjäder kostar runt 200.- på skroten.
En olycka kommer nämligen sällan ensam...
Det finns ju fullt av fjäderben till V40 av din årgång, på skrotarna så det är också ett alternativ.
Kostar från 400.- och uppåt på skroten.

Lycka till!!
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]