Jag tycker att det kanske ser fjompigt ut med endast ett
par... Kör på 4 st. direkt.
Skämt åsido:
När man monterar andra fälgar så är det egentligen hjul man måste prata om. Fälg
och däck.
Egentligen handlar mycket om den sk. Optiken. Hur ser det ut med dessa hjul på bilen? Det kanske inte går att bara ta en fälg med rätt bultmönster ET och navhål. Gummit måste ju passa i hjulhuset också och inte ta i nånstans vid fulla rattutslag.
Original är det ganska gott om luft i hjulhuset på dessa bilar och med rätt kombination av fälg/gummi så blir det ingen skillnad där. Personligen tycker jag en lätt sänkning ser rätt ut i kombination med annan dimension på hjulen. Original levererades dessa bilar med 15 tums fälgar och 185/65 - 195/60 däck och rejält med luft runt om...
Jag kan tipsa om en sida,
bland flera, där man själv kan räkna ut skillnad i rullomkrets - innan montage av andra hjul.
:idea:
http://www.guson.se/hjulomkrets.php (Moderator får ta mig i örat om jag begår något fel här)
Som ett exempel kan jag nämna att min V40 är typgodkänd med däcksdimension: 195/60 R15 88V.
Om jag nu väljer en 17tums fälg med passande däck, bör detta ha dimension 205/45 17 för att inte avvika alltför mycket från den godkända rullomkretsen. Vägverket tolererar endast rullomkrets som håller sig inom plus/minus 5% från typgodkännandet. Det är inte bara lagen som styr detta. För stor, eller för liten rullomkrets leder till förändrade köregenskaper, bensinförbrukning, etc. etc... Alltså bör man lägga sig så nära den godkända rullomkretsen som möjligt. En sån där sida gör det möjligt att experimentera lite med olika dimensioner innan man byter på riktigt.
Stora fälgar och däck med mindre profil kan se konstigt ut på en bil, om man inte samtidigt justerar markfrigången. Trots att omkretsen är den samma luras ögat av optiken och vi tittar på en XC40...
Det finns dock inga rätt eller fel i detta utan blir till sist bara en fråga om tycke och smak. Om man köper fyra sänkfjädrar från en känd leverantör och dessa sänker med 4cm , eller 40/40 så behöver man inte samtidigt byta sina stötdämpare. Om bilen ska sänkas mer rekommenderas att man samtidigt byter dämparna eftersom dessa kan bottna vid ett genomslag och haverera. Framför allt är de främre fjäderbenen känsliga för denna operation.
Sen kan man ta allt till en högre (lägre) nivå och montera Coilovers på bilen. Därmed följer möjligheten att exakt kunna justera höjden på bilen och "trimma" in hur allt ser ut och också hur vägegenskaperna ska vara.
Fast det är kanske en annan historia...