Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har funderat länge på en felkodsläsare, men det verkar som vanligt vara en redig djungel!

Den ska förstås passa min bil ;) V40 T4 -98.

Har hört mycket om den på 24.se Tror det var den här: http://www.24.se/can-obd2-felkodslasare ... c-227.aspx Till den behövs ingen laptop vad jag förstått. Finns det bättre utan behov av bärbar dator som läser "allt"?

Hur är det med mer avancerade felkodsläsare? Vilken är bra och måste man ha en laptop, eller kan man stoppa in dom i bilen och den lagrar och som man sedan kan läsa i vanliga datorn?

Vilka sorts felkoder kan dom olika läsarna hitta?

Lampan "fel i motorns elektronik" eller liknande lös ett par dagar för att nu ha slocknat... Syns fel knutet till den lampan på den läsaren som jag länka till på 24.se, ABS lampa etc. Eller gäller dom mer avancerade då?

Så, vad läser dom olika felkodsläsarna och vad behövs.

Har ingen lust att betala 1000:- för att kolla en gång på bilia.

Tack för mig, hej!
Det finns väl ett flertal verkstäder som rätt och slätt kan läsa ut felkoder för 2-300:-.
Problemet börjar när amatören ska tolka den digra felkodslistan och göra nödvändiga mätningar av någon misstänkt felaktig del för att säkerställa att den måste bytas ut. Det kommer naturligtvis inte att gå och då finns den uppenbara risken att bildelar byts felaktigt till en större kostnad än professionell felsökning, den fritid som spenderats oräknat.
Problemet börjar när amatören ska tolka den digra felkodslistan och göra nödvändiga mätningar av någon misstänkt felaktig del för att säkerställa att den måste bytas ut.
problemet är att det jobbar många amatörer på många verkstäder(även volvo),som inte är ett dugg bättre.. d kollar i vadis,vida å sånt kan många göra själva utan att det kostar 1500/h.. av egen erfarehet så är det värt å sitta 10timmar å fråga å kolla upp på ex jagrullar!
Det kommer naturligtvis inte att gå och då finns den uppenbara risken att bildelar byts felaktigt till en större kostnad än professionell felsökning, den fritid som spenderats oräknat
du kommer nog få bra med mothugg, då 80% av alla som är här inne har nåt negativt å säga om "expertisen" som svarar:byt lambdasond alt "det blir motorbyte för dig 18000kr" när en tändspole el liknande är trasig...

mvh bengt
Jag har precis beställt en sånhär:
http://www.ebay.com/itm/300515166540?ss ... 1497.l2649
Den går ju att bla koppla ihop med mobilen (android) mha torque.
Vad jag förstått kan den inte släcka alla lampor, ex airbaglampan. Stämmer det?

Kan man komplettera med denna isåfall? Den ska ju klara av att köras med vol-fcr:
http://www.ebay.com/itm/110700313874?ss ... 1423.l2649

Jag har en v40 2.0t 01a btw.
Senast redigerad av 1 hunterxx, redigerad totalt 0 gånger.
Men en del här är mycket duktiga på att tolka felkoder! Då är det bättre att skaffa felkodsläsare och fråga Er!
Funderar själv på att skaffa en. :)
Men bilen fungerar än. ;)
Jobbar du som amatör då Bengt ?
Själv så tolkar jag felkoder bra! Hur bra är du på tolkning av felkoder??
GLAD amatör (truckförare) inte jättebra, el? 8) :
av egen erfarehet så är det värt å sitta 10timmar å fråga å kolla upp på ex jagrullar! :D :D
nä helt klart värt å köpa en fungerande felkodsläsare! men om man inte är intresserad av skruving å gärna betalar till en verkstad( många ute i landet!) så fine för mig... det ju därför vi har verkstäder!!

mvh bengt
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]