Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickenbacker69
Har haft lite problem med att bilen tagit en stund på sig att starta sedan i somras. Den går alltid igång, men man får stå och mala lite för länge med startmotorn om den stått länge. Så igår hände det: bilen startade inte. Jag hör soppapumpen, startmotorn går 1-2 varv, sedan lägger den av och jag hör bara ett relä ticka (låter som om det kommer från vänster fram).

Har inte ens haft uppe huven eftersom det öser ner för närvarande, men är det någon som har ett tips om vad jag ska leta efter så är jag tacksam! Det vore ju geschwint om det var någon lätt liten pryl man kan sätta fast eller byta ut...
av Rickenbacker69
klacken skrev:Låter som du behöver ett nytt batteri.
Det vore ju onekligen skönt om det bara var det... Men det som stör mig är att startmotorn drar ett par varv, sedan lägger av. Det verkar ju om om den har ström. Men det kan vara batteriet ändå, kanske?
av uffe_hudik
När ström finns tillräckligt så snurrar den några varv för att sedan lägga av.. byt/ladda batteri men kolla även så att generatorn laddar som den ska.
av Rickenbacker69
Vidare utredning: Hämtade mig från förkylning och grävde fram multimetern, slog upp huven och mätte. Batteriet håller 11,4v obelastat - det kan ju inte betyda att det är vidare krytt! Så ni har nog rätt, dags för nytt. Någon som har tips på billigt men bra batteri i Stockholmstrakten? Exakt hur usla är Biltemas, t ex?
Användarvisningsbild
av vetten
Har inte hittills haft några som helst problem med Biltemas batterier och jag har använt dom i flera bilar under flera år. Det viktiga med batterier är väl att man underhåller dom med lite laddning med laddare ibland och om det är "öppna" batterier, att det finns vatten i rätt mängd i dom.
av Rickenbacker69
Liten uppdatering: Laddade batteriet, upptäckte att det inte behöll laddningen, och slöt mig till att det måste vara det som var felet. Så jag tryckte i lagom mycket kräm, vilket hjälpte mig att få igång bilen. Därefter åkte jag till Biltema och köpte ett nytt batteri, och när jag satt i det startade bilen MYCKET snabbare än förut. Jag tror alltså att jag hittat just mitt problem. Det är väl inte bra för något batteri att köra korta sträckor i stadstrafik, men förhoppningsvis håller det nya några år ändå.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]