- tor 08 dec 2011, 20:38
#596126
Hej!
Jag har en V40 97a som gått ca 30000 som jag har lite problem med, jag är ingen bilmekaniker direkt och hoppas kunna få lite hjälp här! Jag besiktigade iaf fanskapet förra veckan och fick då skyhöga avgasvärden;
CO: 1.4 (05) HC: 286 (100)
CO 2500: 1.8 (0.3) Lambda: 0.96 (0.95 - 1.04)
Igår tankade jag 40/60 etanol/bensin och idag innan det var dags att besiktiga bilen igen var jag ute i 45 minuter och tokkörde för att få den varm.. Detta hjälpte dock föga, dagens värden;
CO: 0.6 (05) HC: 185 (100)
CO 2500: 0.9 (0.3) Lambda: 1.01 (0.95 - 1.04)
Det blev bättre men inte tillräckligt bra. Jag kan även tillägga att 'fel i motorns elektroniska system' lampan brukar börja lysa när bilen står på tomgång, den slocknar dock om jag startar om bilen. Någon som vet vad detta kan bero på och hur dyrt det kan bli att fixa? Känner inte för att lägga ner några större summor på denna katastrof till bil.
Tack på förhand!
Edit; Ja nu har nyckeljäveln gått sönder också.. Den har varit sliten länge och idag när låset var lite fryst och jag var stressad så lyckades jag halvt bryta sönder nyckeln (dvs den släppte från gummit, själva nyckeln är hel). Åkte på Volvo och dom skulle ha 1400 för en ny nyckel och de hävdade att de inte bara kunde laga den. Det måste ju gå att bara sätta dit nytt "gummi" eller? Nån som vet var man kan tänka sig att vända sig med detta problem? Jag har inte direkt tänkt lägga 1400 kr på en nyckel till en bil som förmodligen är värd mindre än så...
Jag har en V40 97a som gått ca 30000 som jag har lite problem med, jag är ingen bilmekaniker direkt och hoppas kunna få lite hjälp här! Jag besiktigade iaf fanskapet förra veckan och fick då skyhöga avgasvärden;
CO: 1.4 (05) HC: 286 (100)
CO 2500: 1.8 (0.3) Lambda: 0.96 (0.95 - 1.04)
Igår tankade jag 40/60 etanol/bensin och idag innan det var dags att besiktiga bilen igen var jag ute i 45 minuter och tokkörde för att få den varm.. Detta hjälpte dock föga, dagens värden;
CO: 0.6 (05) HC: 185 (100)
CO 2500: 0.9 (0.3) Lambda: 1.01 (0.95 - 1.04)
Det blev bättre men inte tillräckligt bra. Jag kan även tillägga att 'fel i motorns elektroniska system' lampan brukar börja lysa när bilen står på tomgång, den slocknar dock om jag startar om bilen. Någon som vet vad detta kan bero på och hur dyrt det kan bli att fixa? Känner inte för att lägga ner några större summor på denna katastrof till bil.
Tack på förhand!
Edit; Ja nu har nyckeljäveln gått sönder också.. Den har varit sliten länge och idag när låset var lite fryst och jag var stressad så lyckades jag halvt bryta sönder nyckeln (dvs den släppte från gummit, själva nyckeln är hel). Åkte på Volvo och dom skulle ha 1400 för en ny nyckel och de hävdade att de inte bara kunde laga den. Det måste ju gå att bara sätta dit nytt "gummi" eller? Nån som vet var man kan tänka sig att vända sig med detta problem? Jag har inte direkt tänkt lägga 1400 kr på en nyckel till en bil som förmodligen är värd mindre än så...
Senast redigerad av 1 linnet, redigerad totalt 0 gånger.