Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av idish
Hej på er

Jag funderar på att köpa v40 1.8 04, har inte sett bilen än eftersom den är i en annan stad. Talade idag med bilförsäljaren och priset på bilen är 40 000, men han säljer den till mig för 37 000 eftersom vänster sido airbag lampa blinkar.
Vad kan felet vara tror ni? Hur mycket kan lagningen ligga på? Tänkte ta reda på detta innan jag åker och kollar så jag inte åker dit i onödan.

Kom igen nu killar hjälp en tjej få en bra första bil :D

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle inte köpa bilen om inte firman först fixar till air bagen. Det känns som om det kan bli dyrt att laga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ge 40 000 kr om du är nöjd med det priset men då ska de fixa aibagproblemet först. Att som bilförsäljare sälja en bil med det felet anser jag vara oseriöst. Är det hos en volvoåterförsäljare?
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Det kan vara så enkelt som att plocka isär och ihop kontaktstycket ett par gånger till den airbag som bråkar och sedan återställa felkoden. Kontakten kan glappa och man får fel motstånd och airbaglampan tänds.. hade så på min bil.

Alternativt kan det bli dyrt med byte av airbagen, så se till att få felet fixat innan köp.
av idish
Jo jag håller med. Tyvärr inte en volvoåterförsäljare och försäljaren säger att de inte kan laga den där utan det är prisavdrag på 3000kr som gäller. Jag tänkte i alla fall betala för en avläsning på annan bilverkstad så att jag får veta om det finns fler fel meddelanden som bilen skickar samt att få exakta priset för lagning.
Sedan så ska jag vid ev köp pruta ner det rejält.

Tack för att ni kommer med era åsikter! Underbart forum för en tjej :D
av qsecofr
idish skrev:Jo jag håller med. Tyvärr inte en volvoåterförsäljare och försäljaren säger att de inte kan laga den där utan det är prisavdrag på 3000kr som gäller. Jag tänkte i alla fall betala för en avläsning på annan bilverkstad så att jag får veta om det finns fler fel meddelanden som bilen skickar samt att få exakta priset för lagning.
Sedan så ska jag vid ev köp pruta ner det rejält.

Tack för att ni kommer med era åsikter! Underbart forum för en tjej :D
Tänk på att eventuella felkoder nollställs då batteriet är bortkopplat en stund (tror jag iaf)
Så det bästa hade varit att ta en rejäl provtur och sedan göra en avläsning av eventuella felkoder, jag menar så att inte försäljaren medvetet gör så att inga koder skall visas om han vet med sig att det är det finns felkoder.
av idish
Funderar över detta, jag får 1 månads trafiksäkerthetsgaranti och jag tänkte i så fall besiktiga den nästa vecka. Om den inte klarar besiktningen på någon punkt har jag då rätt att kräva ersättning för detta i form av prisavdrag eller lagning?
Har för mig att det ska vara så men jag tänkte dubbelkolla med er.

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av MechaniX
En bilfirma borde klara av att fixa felet, jag fick min fixad på en verkstad. Vill dom inte göra det skulle jag dra mig för att köpa bilen, låter som om dom vill slippa en större utgift.. så länge lampan lyser funkar inga airbags.

Felkoder för allt annat än motorn måste man ha riktiga grejor för att göra, så det duger inte med en vanlig felkodsläsare tyvärr.
Dessutom bryr sig inte Bilprovningen om airbaglampan lyser.. http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2

Trafiksäkerhetsgarantin gäller för:

Garantin gäller för de trafiksäkerhetskomponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen, med undantag för komponenter i system för avgasrening.
Garantin gäller inte för fel, om säljföretaget kan göra sannolikt att bilen har blivit felaktig på grund av
en olyckshändelse eller en annan liknande händelse, en annan omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller att särskilda åtgärder har vidtagits, t.ex. ombyggnad eller ändring av bilen, som sannolikt har inverkat på felets uppkomst eller omfattning eller
normal förslitning.

Källa: http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/trafiksake ... ranti.aspx

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]