Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av essföti
Hej!

Jag är så j--dra trött på min S40 2.0t -03 Automat.

Börjar från början...
1. Sakta men säkert så har bilen börjat dra mer soppa... När den var ny ca 0.8, nu ca 1.2. (Eventuellt saltat lite?)
2. Förra vintern märkte jag att det var svårt att få upp värme i kupén samt att motortempmätaren höll låg temperatur.
3.I våras började den låta lite som en diesel och snart bröla när man startade den. Oftast försvann det efter ett tag men nu hör man det alltid när man släpper gasen. Frekvensen av tickandet eller vad man ska säga, ökar med gaspådrag men hörs inte när man kommer upp i hastighet.
4. Hade den inne på 12000 mila service för någon vecka sedan. De sade att även de märkte att den lät illa. :roll: De upptäckte även att turbon inte hade något laddtryck. Några dagar senare fick de felsöka det men hittade inget och sade att den nu hade laddtryck. Men att den går dåligt och är seg. Konstaterade att det är "något" fel på den...men de hittar inget. ??:-/ De kontrollerade även värme problemen med hittade inget där heller. (Undrar om de bara öppnade huven och tittade runt medan de bad mig betala för något de inte löst)
5. Nu tycker jag nog att den t.om drar något mer än innan servicen.

Alla servicear är gjorda. Har gått strax över 12000 nu.

Vad kan det vara för fel och hur kan jag lösa det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Din bil kanske är lite trött på dig också om du upptäcker saker för ett år sedan men bryr dig inte om dom förens nu?!

Termostat och WG? kanske ihop med slitna lyftare altyernativt dåligt fastsatt grenrör ? Hur ofta får bilen ny olja?

/Martin
av essföti
MartinS skrev:Din bil kanske är lite trött på dig också om du upptäcker saker för ett år sedan men bryr dig inte om dom förens nu?!

Termostat och WG? kanske ihop med slitna lyftare altyernativt dåligt fastsatt grenrör ? Hur ofta får bilen ny olja?

/Martin
Oljan har bytts vid varje service.

Kontrollera termostat och wastegate... är det något man kan göra själv med hjälp av t.ex en haynes handbok? Om man inte är van vid att meka men ändå inte har tummen mitt i handen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Antagligen klarar de inte av att felsöka längre än vad inkopplingen av datorn till bilen visar. Eftersom arbetstiden är dyr, får man nog själv försöka hitta ledtrådar som man eventuellt kan ta tillbaka till verkstaden. Tyvärr kan jag inte bidraga med något själv, men hoppas den här tråden ger tips.

Vad gäller förbrukningen, är du säker på att du kör på samma sätt som du gjorde när bilen var ny?
Användarvisningsbild
av MartinS
Termostaten kan du byta på vinst och förlust, den kostar bara några få hundralappar om en det.

Grenröret kan du ta en lednyckel och kolla så att muttrarna sitter som de skall.

/Martin
av Provocative
MartinS skrev:Termostaten kan du byta på vinst och förlust, den kostar bara några få hundralappar om en det.

Grenröret kan du ta en lednyckel och kolla så att muttrarna sitter som de skall.

/Martin
Ge fan i o skruva på grenröret. Är det läck så är det sprucket eller så har packningen gått. De bultarna lossnar aldrig. Risken är däremot att du drar av dem när du pillar där. Använd en blomspruta o spreja på o runt grenröret när motorn är igång o kall. Syns ganska tydligt om o vart det läcker om det nu är läck. MKT ovanligt att det händer.
av rudarmy
Ge fan i o skruva på grenröret. Är det läck så är det sprucket eller så har packningen gått. De bultarna lossnar aldrig. Risken är däremot att du drar av dem när du pillar där. Använd en blomspruta o spreja på o runt grenröret när motorn är igång o kall. Syns ganska tydligt om o vart det läcker om det nu är läck. MKT ovanligt att det händer.
visst bra å kolla med ex blomspruta

men dessa bultar lossnar ju på många..
känn med ett spärrskaft å dra åt lite det märks direkt om nån är lös, inget å va orolig över!

mvh bengt

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]