Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Hallå alla!

Har en S40 2.0T Fas 2 -01 som jag precis steg 2 trimmat hos BSR. Innan trimningen gick bilen klockrent men nu efteråt hackar motorn på högre varv när jag ger full gas. Trodde först att kopplingen inte orkade med men efter att ha läst på flera forum, påstås det att kopplingen ska orka ett steg 2.

Efter trimningen borde nu laddtrycket ligga på det dubbla (strax under 1.0 bar) och har därför en teori att en spricka på tryckslang kan vara orsaken till hackandet, att tjuvluft pyser ut just när trycket är som högst.

Annan teori är att bensinpumpen inte hinner med eller att bensinfiltret är igensatt?

Har ni haft ett liknande scenario får ni gärna dela med er om hur ni löste detta eller om ni har bättre teorier än jag så skriv!

Övrig info: mätarställning 13000 mil, inga felkoder innan trimning, inga varningslampor lyser.

Tacksam för svar!

/Martin
Användarvisningsbild
av Linnskog
Edit:

Kollat noggrannare och hackningarna börjar vid 2500 - 4000 varv men endast om jag gasar fullt. Vid normalgas och halvgas sker ingenting.
Var och köpte STP engine cleaner men efter att kört ca 10 mil efteråt med det i tanken återstår ändå problemet...

Detta är ett väldigt irriterande problem och hjälpsamma svar uppskattas!

/M
Användarvisningsbild
av Linnskog
Ska göra det idag. Köpte bosch platina-stift igår som jag ska montera. Sett fler trådar med nästan identiskt problem och då var det antingen tändstiften eller tändspolarna som var paj. Hoppas att jag har samma problem för det är enkelt att fixa.

Det enda jag tycker är märkligt är att detta började efter chippningen, men mer stress på motorn kanske har lett till sprickor på spolarna...

Berättar hur blir efteråt!

/M
Användarvisningsbild
av Linnskog
Nu är de nya stiften på plats det går silkeslent i maskin, SKÖNT!
Undersökte samtidigt tändspolarna när jag bytte stiften och hittade en spricka.
Undrar om det är något att bry sig om?

Hur som helst, ett byte till bättre tändstift verkar vara obligatoriskt vid chiptrimning! Borde BSR ha påpekat...

/M
av rudarmy
har du en spricka så är det värt å byta, för stift å den spruckna spolen dessa "problem går hand i hand, stiftets livslängd kommer minska drastiskt!

mvh bengt
av rudarmy
när jag va nere hos autotech i september, så sa patrik att om en spole inte fungerar korrekt så brukar den ta med sig tändstiftet o vise versa..

hade två spruckna spolar å två brända platina stift så dom går hand i hand så att säga,
men dumt å chansa stiften kostar ju runt 200/st å sprickfria spolar kostar väl liknade på bildelsbasen..

mvh bengt

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]