Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Hej, det är så att handromsen tar dåligt (kan köra iväg utan större gaspådrag fast handbroms är fullt åtdragen) och jag har öppnat mittkonsolen och tagit kort där man kan "spänna åt" vajern. Ena bromsen verkar kärva...

Bild

Handbromsen tar bara bak eller? För då är det vänster som kärvar? Om man står bakom bilen sett.

Läste att man kan fixa det iallafall tillfälligt. Kan någon vänlig själv beskriva fullständigt hur det går till?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det sitter en arm på oket dit wiren går som brukar kärva.
Ta en hammare och knacka lätt på armen så att den går tillbaka mot stoppet. Drag i handbromsen och upprepa denna proceduren tills armen går tillbaka av sig självt. När armen rör på sig så smörj med tex bromsvätska. Att jag tar bromsvätska som exempel är för att gummit som tätar inte tar stryk av detta. Men ska du ändå byta oket kanske det kvittar.
Ta hjälp av någon så går det lättare.
Men som sagt så är detta troligtvis bara en tillfällig lösning.
Lyck till!
av Denzar
Ok, intressant! Får kolla upp hur armen ser ut...

Bilden som jag lagt upp, så ser det ut när jag inte har någon handbroms i alls och kört runt ett tag. Är det vänster som strular och ligger halv åt hela tiden och inte vill tillbaka?

Enda sättet är att lyfta upp ta bort hjulet, pallbocka sen göra proceduren du beskriver? Vart ska jag ställa pallbocken förresten? Och om handbromsen fortfarande tar dåligt efter detta, finns det något annat jag kan göra?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är uppåt på bilden framåt på bilen?
Om jag inte tänker fel nu borde det vara höger som kärvar i så fall.
Du drar i spaken så att wiren spänns och sen ska oket själv dra tillbaka.
När jag hissar upp brukar jag ställa domkraften och lyfta i den balken som går mellan bakhjulen (lite åt den sidan jag vill lyfta). Sen pallar jag under vid armen som går ut mot hjulet, (osäker på vad det kallas).
Om du har en bil-lyft kanske det är möjligt att fixa utan att ta bort hjulet men annars är det bara att ha bort det.
av Denzar
Japp uppåt är till handbromsspaken.

Jaha, det kanske det är, eller? Den på bilden till vänster tar inte alls då med andra ord? Fan vad det är svårt att tänka logiskt ibland!

Ok får försöka hitta dom punkterna då helt enkelt.

Tack för svar!
av linnet
Precis sådär såg det ut i min v40 för ett par veckor sedan. Då var det höger som kärvade, när jag hissade upp bilen kunde jag snurra på däcket när handbromsen var helt åtdragen. Som någon tidigare sa är det bara till att knacka lös armen och dit med smörjmedel och sedan "jucka" lös armen tills den går lätt igen..
av rudarmy
kommer fortsätta kärva efter en vecka el nåt.. enda som funkar i längden är å byta ok tyvärr..
biltemas funkar alldeles utmärkt!

mvh bengt
av Denzar
Jaha intressant, alltså för att vara ärligt så räcker det att handbromsen funkar under besiktning...

Antar att jag hittar armen ni pratar om bara jag har sett under bilen själv :) En liten hint vore fint, hur stor är armen och hur nära någon annan del sitter den?

Förresten, tänkte om jag kunde åka till någon Gör det själv hall, OK:s kanske? Har dom så man kan hissa upp bilen och gå under? Det vore ju väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det går en wire till armen på oket. Går inte att missa om du vet var bromsoket sitter. Annars kan jag kanske lägga upp en bild när jag sitter vid datorn.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]