Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maverik
Tjena.

Har en V40 T4 från -98, och ett inte helt ovanligt problem med de skutorna verkar vara denna givare som knasar, vet inte exakt vad den heter, ibland kallas dem kamaxelgivare och lite andra saker, men ni fattar nog vad jag menar.

Tänkte bara kolla om någon har bra idé på hur man ska lösa, kikat lite på laga.se efter en beg sådan, men dykar verkligen ALDRIG upp några, pratade med en lokal skrot och de sa att de va så eftertraktade så försvann direkt när de kom in, är det därför de inte dyker upp på typ laga för de försvinner direkt, vet ni om man kan sätta sig på typ "kö" på en sådan på en skrot eller hur fan gör man? =) känns segt att skicka ut 1500 spenn på sån pissdel.

mvh
johannes
Användarvisningsbild
av Vojje
Eftersom det är bra mycket trevligare med en fungerande kamgivare än med en som inte gör det tycker åtminstone jag att 1500 spänn är väl investerade pengar. Vad kan du annars få för det? En styck alu.fälg? Hur kul är det?
av qan
Fast sen o andra sidan så får du den direkt för 1500, vet att den är hel och att den kommer att hålla ett tag 8)
Användarvisningsbild
av Vojje
maverik skrev:Hehe jajo kanske, dock går ju bilen perfekt även med defekt sådan, vad jag kan märka iaf. det enda är att den får jobba nått varv extra vid start för att fatta var kammen är :)

menar mer att det är roligare att betala 400 spenn för en sån del med samma resultat än 1500...
Imponerande att bilen funkar utan den givaren. Ett samarbete mellan vevaxelgivaren och en välprogrammerad styrdator :o .
Senaste bilen jag bytte kamgivare på (ej Volvo) gick inte alls utan den. Kunde dö för en sekund och sedan var den på igen :shock: .
Användarvisningsbild
av gnestakalle
maverik skrev:Tjena.

Har en V40 T4 från -98, och ett inte helt ovanligt problem med de skutorna verkar vara denna givare som knasar, vet inte exakt vad den heter, ibland kallas dem kamaxelgivare och lite andra saker, men ni fattar nog vad jag menar.

Tänkte bara kolla om någon har bra idé på hur man ska lösa, kikat lite på laga.se efter en beg sådan, men dykar verkligen ALDRIG upp några, pratade med en lokal skrot och de sa att de va så eftertraktade så försvann direkt när de kom in, är det därför de inte dyker upp på typ laga för de försvinner direkt, vet ni om man kan sätta sig på typ "kö" på en sådan på en skrot eller hur fan gör man? =) känns segt att skicka ut 1500 spenn på sån pissdel.

mvh
johannes
Hur har du konstaterat att den är defekt?

Mvh GK
av Spannen
Konstigt! Jag hade samma fel på min bil och det kluriga var att lista ut vilken givare det var, men efter att ha kikat här: https://ssl.kundenserver.de/www.skandix ... 4)_V40.pdf (sidan 245)
samt kollat vad det stod/hur givaren som satt i motorn såg ut så kom jag fram till att det var denna jag skulle ha (OBS säger inte att det är den du ska ha): 9143648. En sökning på bildelsbasen ger väldigt många träffar. Jag köpte min för 350kr och den fungerar perfekt.

Hoppas det hjälper!
av maverik
gnestakalle skrev:
maverik skrev:Tjena.

mvh
johannes
Hur har du konstaterat att den är defekt?

Mvh GK
Det är iaf det felet som datorn i bilen rapporterar pgr av att lambda-lampan lyser, inga andra fel, så jag antar att det är den som e kass :)
av maverik
Spannen skrev:Konstigt! Jag hade samma fel på min bil och det kluriga var att lista ut vilken givare det var, men efter att ha kikat här: https://ssl.kundenserver.de/www.skandix ... 4)_V40.pdf (sidan 245)
samt kollat vad det stod/hur givaren som satt i motorn såg ut så kom jag fram till att det var denna jag skulle ha (OBS säger inte att det är den du ska ha): 9143648. En sökning på bildelsbasen ger väldigt många träffar. Jag köpte min för 350kr och den fungerar perfekt.

Hoppas det hjälper!

Grym hjälp!

Är det den T4194-motorn eller vad den heter du har också? dvs T4 (kan ha lite fel på beteckningen, orkar inte kolla upp den nu, skrev vad jag hade för mig den hette, men alla t4 border väl heta typ samma)

/johannes
av Spannen
maverik skrev: Grym hjälp!

Är det den T4194-motorn eller vad den heter du har också? dvs T4 (kan ha lite fel på beteckningen, orkar inte kolla upp den nu, skrev vad jag hade för mig den hette, men alla t4 border väl heta typ samma)

/johannes
Hm, kan faktiskt inte motorbeteckningen på bilen :P Kan kika imorgon. Men det är en T4 -00 (1.9l).

Nu verkar du vara säker på att det är den som är fel, men kan inte skada att säkerställa ännu mer: Du säger att lambdalampan lyser, men du då "lampan för fel i motorns elektroniska system"? (Den lampa som lös för mig var en orange motor). Felkoden jag fick var "Kamaxellägesgivare - signal saknas".
Symptomen var att bilen fungerade precis som vanligt, förutom vid vissa starter (ofta starter då man redan kört länge, stannat och sen startar igen efter några minuter). Då tog det några extra sekunder för motorn att starta och sen tändes lampan för att sedan släckas igen efter några omstarter.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]