Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emlangp
Vissa dagar är det inga problem att få i backen. Vissa dagar är det jätte svårt att få i backen. Har inga problem med kopplingen eller de andra växlarna. Bilen går jätte bra för att vara en -98 som har gått 20 000 mil.
Det känns som att man har backen i.. fast den inte är i.
Vad kan det vara för fel?
av qsecofr
Du måste nog specificera lite mer om vilken motor du har då det kan sitta lite olika växellådor i bilarna. Nu har jag iofs inget särskilt att komma med vilken låda det nu än gäller men någon annan kanske har.

Jag har tex en 1,6 med den eftertraktade? Renaultlådan, den har rullat snart 30 000 utan större problem. Till den lådan vet jag att länkaget kan bli slitet och på så sätt bli svårväxlad. Detta kan man renovera med nya bussningar och diverse saker, det är gjort två ggr på min bil. När länkaget blir slitet känns spaken allmänt ”sladdrig” är det så på din bil?

Eller smaka på denna, då jag köpte bilen hade en hemmapulare svetsat dit en katalysator som inte tillhörde bilen och var lite större än originalet. Dessutom tyckte de tydligen att mellanljuddämparen var onödig och ersatte den med ett rör. Pga att katalysatorn var lite större så slog just växellänkaget i katalysatorn då man skulle lägga i backen, detta är nog högst osannolikt ditt problem dock ;)
Användarvisningsbild
av BlackXS
min v40 1.8s -99'a har gått just nu 38.000 mil och still going strong :D skulle dock nog behöva sådanna där bussningar, min spak är riktigt sladdrig, vet inte om den ska vara så, när den ligger i 1'an så går den sidledes mot höger dra hela vägen till 5'an även om den inte växlar till 5'an då :roll: hur man ska förklara, men på vintern känns den väldigt trög och backen har på sistone haft svårt att gå i, den går i halvvägs.

funderar på fylla på med mer växellådsolja, men tyckte det i manualen stod att enbart automat ska man fylla på och inte på en manualväxlad? så blir osäker där ?
av Naesstrom
När jag köpte min V40-98 förra året hade jag ett helsike att få i backen, fick hela tiden i 1:an istället!

Var in på Volvo och köpte nya plastbussningar för en minimal slant, sedan en gds hall och det var fixat på direkten! inga konstigheter att byta heller och tror jag sett en bosse bildoktorfilm där dom byter just dom!

Jopp, hittade det här:

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]