Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Idag började Batteri-lampan lysa på bilen, min tanke är ifall jag ska köpa nytt batteri eller om jag ska demontera generatorn och köpa mig en ny på biltema och sätta in.

Vad tror ni?

Jag startar bilen som vanligt utan problem och musikanläggningen, ljus och värme fungerar på bilen som förr, inga fel där inte, dock lyser lampan så jag funderar på om det kan lösas med ett nytt batteri eller en ny generator?

Läste i haynes boken att om remmen är slapp så laddar generatorn sämre? har dock inte kollat om den är slapp eller spänd, bara kollat att den sitter där och går runt ? :P
av umekille
har du orginalgenerator köp ny kolbrygga
på biltema o byt. kostar bara lite över hundringen
annars går en orginal fabriksrenoverad på 2800:-
en ny ers. runt 1300 på biltema(på biltemas får
du mixtra lite för få dit jordkabeln(jag bytte en bult
mot en längre med 2-muttrar o drog in den sen drog jag en mutter
mot gen. en mot skruvskallen dåförstås med kabelskon mellan)
Användarvisningsbild
av BlackXS
Blir att fixa generatorn :P skulle köra hem för 10 minuter sedan så dog bilen, lampor och allt lyse blev lägre och lägre sedan dog motorn och nu står bilen drygt 1km från mig på vägkanten :cry: fick starthjälp första gången men den energin räckte inte så långt :roll:

hoppas ingen slår in rutan på bilen nu när den står där den står :wink:
Användarvisningsbild
av BlackXS
BlackXS skrev:Blir att fixa generatorn :P skulle köra hem för 10 minuter sedan så dog bilen, lampor och allt lyse blev lägre och lägre sedan dog motorn och nu står bilen drygt 1km från mig på vägkanten :cry: fick starthjälp första gången men den energin räckte inte så långt :roll:

hoppas ingen slår in rutan på bilen nu när den står där den står :wink:

Fick hem min bil, blev tungen ringa till Falck.

Undra vad det kommer kosta när jag fick transport hem 1,4km med bärgningsbilen :P
av umekille
har du möjlighet köpa en Haynes gds. bok till din bil står det där.
kan du ta ett kort på den o lägga ut som den sitter i bilen är det
lättare guida dej.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är oftast kolbryggan som strular till det och som det skrivits om tidigare, men den brukar inte vara något större problem att byta och det även för en amatörmek.
Det man ska vara försiktig med när man monterar den nya och om du köper en biltema så brukar kolena sitta låsta med en liten ståltråd som måste dras loss först innan man "lirkar" in den nya och samtidigt vara försiktig så att man inte bryter av något av dom två nya kolena, lätt gjort om man inte tar det försiktigt.
Bara att ta det lugnt och försiktigt vicka in dom och sen skruva dit dom två skruvarna som håller bryggan.

Men tänker du fortsätta meka själv så köp en Haynes mekbok för den behöver man alltid när man ska skruva och köp en innan eller samtidigt som du köper kolbryggan på biltema eftersom dom 200:--300:- som boken kostar har du garanterat tillbaka :-)-)

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]