Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej hallå!

Min lilla bil har rullat på kanon på sistone men igår kväll på väg hem var jag nära (10cm) att kunna bjuda på helgrillat vildsvin! (Fy fasen vad stora dom är)
Fick bromsa rätt hårt för att missa men inte så tungt så att ABS bromsarna kickade in eller något, den sista kilometern hem märkte jag att bromsarna tog bara absolut längst ned!
Har hunnit kolla först nu men bara innifrån eftersom däckhelvetet satt fast med såklart, när min sambo tryckte på bromsen så sprutade det ut bromsolja någonstans bakom anslutningen för slangen! (se bild)!
Ska försöka få loss däcket för att se men tänkte under tiden som 50-56'en får verka lite kunde jag kolla med er!
Bild

Blir det till att köpa ett nytt ok eller vad tror ni? i sådana fall så får jag pysa in till biltema bromslös :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Inte säkert att det är oket, troligare är bromsslang men säker på det blir du du först när du kan komma åt och kolla lite närmare. Glöm inte att köpa en flaska bromsolja också, ta en literflaska på en gång.

Mvh GK
av Naesstrom
gnestakalle skrev:Inte säkert att det är oket, troligare är bromsslang men säker på det blir du du först när du kan komma åt och kolla lite närmare. Glöm inte att köpa en flaska bromsolja också, ta en literflaska på en gång.

Mvh GK
Jodå, bromsolja har jag köpt, 1l på biltema redan i morse!
Om det är slangen så måste det vara den ringen som sitter i oket, det sprutade olja så pass långt ned tyckte jag! Har bromsslangar redan eftersom jag trodde dom skulle behöva bytas förra året när jag lämnade in den och fick bromsrören bytta... ska gräva fram en och se!

Just nu måste jag sakta och försiktigt ta mig in till stan igen, får fan inte loss hjulmuttrarna, hoppas att en snäll däckverkstad har en mutterdragare över!
av Naesstrom
gnestakalle skrev:Har du ett fälgkors, själv använder jag detta verktyg. Handtaget går att dra ut så att man får dubbel kraft.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... el-102606/
Mvh GK
Jag hann in till Växjö Däck just på minuten när dom stängde men dom var supersjyssta och hjälpte mig loss med det! Har en sådan ungefär men det hjälpte inte, drog så att däcket snurrade trots att det stod på asfalten! På däckverkstaden konstaterade han att muttrarna började bli runda med så han plockade fram några specialhylsor som skar fast i muttern... använde ett järnrör på 1,5m som förlängning och fick knapp loss det i alla fall men tillsist gick det!

3 nya muttrar och sedan var det klart!
Ravi skrev:Byt ut de två koppar brickorna som sitter vid anslutningen på broms oket
Jo, ska lossa allt i morgon och kolla då jag just har kommit hem, har som sagt en slang redan med klar så får se hur det ser ut! Något tips på var man kan hitta sådana brickor... biltema? men vad ska man söka på...
Användarvisningsbild
av Ravi
Koppar brickor ska du kunna köpa lite varsomhelst där de säljer bildelar eller nån järnhandel hoppas jag
av Naesstrom
Japp, bytte slangen i morse! Det visade sig att det var ett 1mm stort hål i själva ringen i slutet av slangen så inte konstigt att det sprutade olja!

Måste nog byta oket med inom kort i alla fall, handbromsen kärvar och styrpinnen till slangen hade gått av och satt fast i själva oket, dessutom var luftnippeln av så just nu funderar jag hur tusan jag skall kunna lufta systemet!
Bromsarna tar bra direkt när man trycker men sedan tappar dom, antar att det är luft som är problemet här! pumpar jag ett par gånger så tar dom normalt igen!

Biltema säljer ju bara 100 pack med luftningsnipplar men ska åka förbi volvo och kolla vad dom tar för en, kan inte vara många kronor, eller kanske meknomen!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom du antagligen kommer att få vissa problem med att få ut resterna av den gamla nippeln, är det inte lika bra att byta oket på en gång?

Mvh GK
av Naesstrom
Jo det är det absolut, men jag testar gärna att bara byta den just nu... 24:- på mekonomen jämfört med 699:- för ett nytt ok på Biltema. Kan önska mig ett sånt i julklapp istället :D

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]