Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Känner väl igen problemet.
Jag har haft samma problem. Försökte justera hela huven (går att lossa och flytta en liten bit upp och ner). Hjälpte inte för min del.
Försökte även med att försöka böja torkararmen på den som tog i. Tog loss och satte i ett skruvstäd. Hjälpte inte heller.
Det slutade med att jag gav upp och i stället satte handen och tryckte lite på armen varje gång jag öppnade huven.
Nu har problemet helt plötsligt försvunnit. Förstår faktiskt inte varför.
Hehe fnissade lite när jag läste :)

Vad bra, jag tänkte också om jag kunde bocka till den lite, eller lossa på skruven kanske och vinkla lite, då slipper jag testa dina försök då!

Det roliga är att innan har det inte varit så här heller :lol:

Det är nästan så jag filar ner kanten på torkarmen, sen målar den svart igen. Dom är ju inte direkt superskick som dom är nu. Hellre det än att det börjar rosta på huven!

Men som sagt, det kanske rättar till sig igen :D
E de pirat torkarblad så att de är högre än original så att armen kommer högre upp och närmare huven? Slälv har jag biltema torkarblad utan problem. Inte lika bra som original, men man kan byta alla fem flera gånger till samma pris som ett par original till vindrutan.
Kan det vara så kanske. Har inte ens tänkt å den möjligheten.
Att det försvunnit kan ju då förklaras med att man bytt torkare.
Jag har i och för sig aldrig kört med "Volvo torkare" men med Bosch jag har nu fungerar det.
Jag fixa min torkararm nu.

Han gick upp för mycket när armen gick i botten, så han puta ut en del.

Borra och satte dit en skruv. vart en del filande för att få den att inte ta i fjädrarna, lagom höjd på skruven osv.

Bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/44 ... 783cw.jpg/

Men då vart det självfallet fel vinkel sen när jag satte dit den igen.

Då bocka jag den först mitt på, men för mycket, den störde när man körde, stack upp i synfältet :roll:

Bocka till baks den nästan helt, drog några rejäla slag med hammaren vid första bockningen där man skruvar dit muttern. Sen småbocka lite mitt på för att få rätt vinkel mot rutan. Klockrent.

Sitter Bosch torararm på min bil, sen köpte jag nyss biltematorkare.
Denzar skrev:Ja, märkte det, att den skrapar i huven, nu har lacken försvunnit :( Den verkar inte krökt heller, någon som stött på och har en lösning? Var ganska stumt när jag kände på grejerna!
Hade precis samma fel, torkararmarna hade "spruckit" lite så dom böjdes av trycket från fjädern (typ som en pilbåge). Detta gjorde att dom tog i huven på mitten av armen ungefär. Lösning, köpte 2 nya på Volvo sen passa det perfekt oavsett vilka torkarblad jag köpte.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.