Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Hej.

Har en S40 med ECC och den ger inte tillräckligt med värme. Det kommer värme men väldigt svagt. Vrider man upp tempreglaget på max så att fläkten gå för fullt så blir luften nästan kall. Kör man fläkten lite långsammare ex. läge 2 så blir det bättre värme men fortfarande inte som normalt. Har lyssnat med tändningen på och fläkten på noll ifall alla spjäll fungerar och det verkar de göra. Har också känt på slangarna som går in till värmeelementet och de blir varma både inlopp och retur.

Någon som varit med om liknande och kanske har en lösning?

Kan det vara igentäppt någonstans så att det inte strömmar tillräckligt mycket vatten genom elementet?

/Robert
av roberte
Tempmätaren visar som den brukar, mitt på skalan. Kylvattennivån är också normal.

/Robert
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får nog kolla lite närmare om spjällen verkligen öppnar. Jag antar att du har vakuumreglerade spjäll och då kan det vara någon av slangarna som läcker.

Mvh GK
av roberte
Nu har jag varit ute och spolat värmeelementet med färskvatten och det verkar funka. Körde en sväng med värmen på max och det blev bra varmt i bilen.

Men kunde inte se att det kom ut nåt skräp, så jag fattar fortfarande inte vad som var fel... :???:
av umekille
kolla cirkulationen i systemet...lyft locket på påfyllningen och
kolla där om det cirkulerar/kläm på slangar o se om nivån gungar
(kan vara luft i systemet)
av juste
Glöm nu för all del inte att fylla på glykol. Jag skulle också kunna gissa på ett "luftlås" som blockerat cirkulationen. Om man nu kan få det på dessa "moderna" bilar.
av roberte
Jag misstänker också luft på något vis eftersom det inte kom ut något skräp när jag spolade. Men nu fungerar det, så jag är nöjd.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]