Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Modell: S40 års 96, 2.0l, 23 000mil.

Problemet: Efter 2min jag har startat den kommer symtomen.
Lambdalampan börjar lysa, om jag gasar då kommer den gå mellan 400-800 varv och det verkar som motorn får för mycket bensin och den går ojämnt, står man bakom bilen luktar det bensin från avgaserna.
Om man försöker köra med bilen går det, men man rullar bara eftersom om man gasar kommer det gå hoppigt fram.

Vad kan det vara för fel?
Uppskattar era svar!
@andreas När jag startar bilen lyser inte lambdalampan och bilen går normalt på tomgång och när man gasar.
Men när bilen har blivit lite varm efter ca 2min tänds lambdalampan och om jag gasar då går den ner till 400 varv och hoppar.
Så det blir problem med den när det blir varmt inte kallt.

@uffe Jag visste en som hade ett program på datorn som läste av felkoder, vi kopplade in den i bilen utan problem, men programmet kunde inte känna av bilens programvara. På hans S40 98.a funkar det, men inte min 96.a. Men det var ju rätt kabel osv.
PapaEcho91 skrev:Uppskattar era svar!
@andreas När jag startar bilen lyser inte lambdalampan och bilen går normalt på tomgång och när man gasar.
Men när bilen har blivit lite varm efter ca 2min tänds lambdalampan och om jag gasar då går den ner till 400 varv och hoppar.
Så det blir problem med den när det blir varmt inte kallt.

@uffe Jag visste en som hade ett program på datorn som läste av felkoder, vi kopplade in den i bilen utan problem, men programmet kunde inte känna av bilens programvara. På hans S40 98.a funkar det, men inte min 96.a. Men det var ju rätt kabel osv.

En volvo/bilia verkstad borde kunna läsa ut felkoderna
av qan
Något av Lamdasond, map-sensor, vevaxelgivare bör det ju vara. Vad händer om du gasar när den är kall? Du kan testa om det är lamdan genom att koppla ur kontakten till den -bilen ska gå bra/ok utan den.
När motorn är kall går den på fasta värden i datorn (open loop) för att sen när den blir tillräckligt varm gå över i closed loop och tar då värden från alla olika givare. Troligen så är främre lambdasonden ihjäl och den reglerar inte bränslet rätt, men för att vara säker så läs ur felkoderna.

Att koppla ur lambdasonden hjälper knappast, är inte värdena från den redan fel så blir det inte mer rätt utan några värden alls..
av qan
MechaniX skrev:Att koppla ur lambdasonden hjälper knappast, är inte värdena från den redan fel så blir det inte mer rätt utan några värden alls..
Jo, om den levererar fel värden så att bränsleblandningen blir för fet/mager. Om man tar bort sonden så kompenserar systemet för det och går då på trycksensorn och intags-luftens temperatur och använder samma fasta värden som vid kallstart. Helt klart håller jag med om att det knappast blir bättre om nu sonden inte är trasig, men blir det inte bättre så är ju sonden knappast det troliga problemet.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]