Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreasf86
Hej Alla!

Jag har en volvo V40 2,0t
Tänkte kolla om det är någon som kan veta vad som är fel på min bil.
När man skall starta bilen så måste den stå på tomgång i minst 1minut innan man kan sätta på fläkten på bilen eller ens gasa. Annars dör bilen, samt att den rycker eller snarare hoppar fram på låga varv. Någon som känner igen dessa fel?
av andreasf86
glömde skriva vad som redan är bytt. Tempsensoren, tändstift samt kollat tändspolarna., dom såg fina ut.
Men nu har jag börjat höra att soppapumpen låter otroligt högt. Kan det vara det som är felet tro?
Användarvisningsbild
av vetten
Kan vara soppapumpen iofs men det kan ju även vara soppafiltret som är igensatt fast det borde ju inte göra att bilen går bra efter ett par minuter när den börjar bli varm. Skumt det där med fläkten men om motorn har svårt att gå nystartad så är det klart att med fläkten på så går ju generatorn tyngre så att motorn får jobba mera.
Ett långskott, tomgångsmotorn testa att rengöra den.
Har du förresten kollat felkoderna, tycker att det borde finnas någon.

Är felet likadant vid varm som kall motor?
av andreasf86
Jag ska byta soppa pumpen i morgon, ska även köpa ett nytt bränslefilter. Fel koder skall kollas idag. ja för när man gasar så reagerar den väldigt konstigt, den pendlar otroligt på gasen. Ska testa rengöra den idag och se om det blir bättre :) tack för alla tips
av andreasf86
Soppapump bytt svarar mycket bättre på gasen efter byttet, Men samma problem vid kallstart. Gjorde felkodsläsning visade att främrelambda sonden var trasig, men det förklarar ju inte varför den har svårt vid kallstart :(
av qan
Kollade du på tomgångsmotorn som vetten föreslog? Hur går den när den kommer upp i värme? Skulle kunna vara att den drar luft någonstans eller läckande BTR kanske.
av andreasf86
Ja tomgångsmotorn är redgjord, tomgången går nu jämt och fint. men likadant kall. när den är varm så går den bra, kan känna lite små ryck på lågt varv ibland. ja kan ju vara så att det läcker någonstans eller btr. Skall kolla detta och återkomma med resultat. Men inte nog med det så har halvljus och 3 av 4 parkeringsljus på sidan slocknat också :(
av andreasf86
Kollat en extra gån på tändspolarna, och visade sig att båda var trasiga :( Nu åtgärdat med 2st nya är mycket bättre drag nu. Men får fortfarande samma problem vid kallstart. samt att btr är i särplockad och bytt alla o-ringar på den, hittade ingen soppa i vakumslangen. samt att det var ett jäkla tryck när jag lossade den från bryggan. Så borde väl inte kunna vara den? Nån som kan komma på nåt mer man kan kolla på? Samt hur man gör det.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]