Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flyrod
Hej!
Jag har stött på problem med min v40 2.0t 00:a,
Problemen är följande:
fjärren funkar ej
larmet
innerbelysningen
radion
DSA
lampan som visar att dörren är öppen lyser hela tiden.
klocka och trippelmätare nollställs hela tiden vid start.

I dag när jag skulle kolla om de kunde vara några säkringar, så kollade jag säkringarna i motorrummet. Då märkte jag att 10a säkringen i den gula hållaren small hela tiden, testa att bytta denna men gick bara sönder. Jag har inget mätinstrument, så jag kan inte kolla spänningen.
Så nu hoppas jag att ni som har mer kunskap om detta än mig, skulle kunna komma med bra tips.
tack på förhand.
mvh/Mattias
av andreasf86
Ska tydligen finnas något relä som brukar spöka I dessa bilar, så just allt inne I bilen brukar slockna. Vet ej om det kanske kan vara den, men det verkar vara lite fler fel en så.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du dragkrok så kolla att det inte är kortis i kontakten. Råkade ut för detta själv med trasig säkring så fort jag bytte, tog ett tag innan jag kom på att kolla dragkontakten.
av krellix
tjaa, hade samma problem med min v40 -99 2.0t

i princip allt slockanade, allt som du beskriver. Bytte ut hela reläboxen i motorrummet ( JB-bildelar ) så funkade allt kanon igen.
Men så fort jag sticker i någon i cigg-uttaget så dör allt igen, så antar att det e någon kortslutning vid uttaget till ciggtändaren. Mvh
Användarvisningsbild
av vetten
Du måste kolla dragkroken om du har en sån eftersom tom. Bosse Bildoktorn tjatar om det och av honom har jag lärt mej mycket, ja av han Bosse, en erfaren mek och i "Min" ålder och som letat fel sen , ja nästan från begynnelsen och då va dom inte lika invecklade som idag, ja bilarna, men man lär så länge man lever och vill.
Dragkrokskontakten är ett välkänt fel, ja om du har det.
Kolla den, ja gör som jag gjorde!!!!!!!!!!!!!!! Leta rätt på kablarna i skuffen och klipp av dom och kolla om allt är ok då, om inte det hjälper så hoppas jag att du varit förutseende och köpt en skarvsats, ja annars är det bara att köpa en ny kabelsats på biltema och koppla in.
På min V40 så kunde jag konstatera att när jag väl fick ut kabelhärvan så rann det vatten ur den, så inte konstigt att säkringen gick hem och att allt annat inte funkade heller som det ska.
Det behövs så lite för att en modern bil inte ska fungera och detta kan tyvärr hända där man kanske minst anar det.

Och ?:-/ Lycka Till :-)-)
Användarvisningsbild
av Ravi
Sitter draget på samma säkring då vette eller du har det på känn att det är det! Kan vara kortis där med ju, fast jag hade ju klart kollat vilka saker som tillhör den säkring som går hela tiden!! Och ja det brukar bli kortis där bak! Men Bosse b lärde inte mig det he he

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]