Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick ett nytt OBD2 "verktyg" idag, och lekte lite med det, och hittade inga felkoder. Men jag läste av lite data, och ska ut och provköra någon dag för att se hur MAF funkar, då mina misstankar om att den bottnar och ger misständningar. Men blev lite fundersam över "Fuel trim bank 1 sensor 1" och "Fuel trim bank 1 sensor 2". sensor 1 ser normal ut och ger värden, och normal O2 volt data, men sensor 2 ger mig ingen data, men O2 volt datan verkar ok. Jag får inga felkoder.

Kan det vara så att min bakre lambda har gett upp, och att ECUn ignorerar det felet + att det ger misständningar? kanske ska prova läsa av andra banker och sensorer innan jag tar fler slutsatser.

Vad är nomala värden för MAF, fuel press, tändvinklar etc etc? Skulle vara kul att ha några riktvärden att gå på.

ATM steg 3.
då mina misstankar om att den bottnar och ger misständningar
ganska troligt, särskilt nu när det är lite kallare.. haft nåt problem med lmm tidigare?
felkod för lambda är oftast nåt annat som spökar..(ex lmm) har läst om sååå många skräckexempel just om felkod för lambda..
särskilt kul när just volvo säger, byt lambda så ska du se att bilen funkar igen..
jag bytte till fas2 å min har ej bottnat sen dess! ( har en extra ifall du vill köpa)
jag hade lite problem med spruckna spolar åxå värt o kolla samt tändstift( du har 5or va?)

mvh bengt
Har nya tändspolar. Grejen är den att jag får inga live värden från den bakre lambdan, men det ger heller inga felkoder. Lmm vet jag inte om den är boven, har haft fel lääänge nu, verkstaden hittar inga fel. LMM fas 2? Va ska du ha för den?
Grejen är den att jag får inga live värden från den bakre lambdan
den bakre lambda läser bara att katten funkar..( co osv..) skulle du ha problem med soppa/luft så är det inte bakre-lambdan utan den främre isf.
å den läser ej vid maxlast, bilen körs utan lambda då!

artnr: 30611532(från 2000-2004)
finns på bildelsbasen för 700 + frakt o efterkrav ~ 870kr
men får jag 700 inkl frakt så!

mvh bengt
Matte pa min idag, fick maxvarde var pa 180 g/s. Ar det normalt?
du kan voltmäta lmm 0v-4.6v

En tumregel säger att g/sec-värdet delat med ~0,8 ger en fingervisning om effekt.
180 g/s delat med 0.8=225kh(200hk på hjulen)
200g/sec är max vid 4.6V så det motsvarar att den bottnar vid 250hk(223hk på hjulen)
allt detta baserat på en fräch lmm

lmm är en fin pryl så länge den är ren och funkar..

jag gissar att lmm är lite klen ev smuts..värt å testa fas2!!

å till er andra som läser detta byt ej till fas2 lmm om ni inte har chip/mapp för det!!!
mvh bengt
Har stoppat i fas2 lmm nu och testkört lite. Bilen vad jag märker har bättre prestanda, men fortfarande så misständer bilen, det rycker till och smäller som fan i avgasröret under tung belastning (full gas 2 och 3).

Några mera saker som kan vara orsak för misständningarna?

Tack rudarmy för lmm tipset!
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.