Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Hade ett utslitet belägg vänster bak, köpte grejor för detta och började byta på den sidan som inte skrapade, inga större problem där, var glad att jag köpt det där specialvertyget, hade varit segt att sitta och skruva med något annat.

Hur som helst, på andra sidan var mycket riktigt det inre belägget slitet ner till plåten, visade sig att båda styrstiften rostat fast...
Vilket betyder att det bara rör sig från kolven, resten av oket sitter still, det är bara en kloss som rör sig.

Kan man köpa nya någonstans (har inte hittat än), ske de gå att dra ur/skruvas ur?

Har sprejat med 5-56 under damasken, hoppas att de ska lossna, har inte riktigt råd med nånting alls just nu.

EDIT:
Här är en kille som lyckats få loss ett, lite suddig bild bara, inte till V40 dock:
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 63rqqo.jpg
Bild

EDIT2:
Fanns reparationssats på Mekonomen, med pinne, damask och skruv:
http://webkat.mekonomen.se/images/maste ... Q1346X.jpg
Bild
Det hjälper ju dock inte om man inte får loss de som rostat fast...

Våld och 5-56, eller? Kanske lite varmluftspistol utanpå?
Användarvisningsbild
av e5frog
Det blev rikligt med 5-56 under damaskerna, sen snurrade jag den med 15-nyckel fram och tillbaks för att till sist skruva i den gamla bulten och banka på den med mejsel och hammare, tog säkert en timme innan jag fått loss båda. Såg ut som f*n, fick ta slippapper och stålborste för att få rent de, ingen vidare syn ändå, fullt med små rost-gropar.
Eftersom det var slitage och hål på damasken där nere så är det väl tvunget att köpa nytt, lika bra att ta nya pinnar med, fick iaf rensat ordentligt, smörjde sen med kopparpasta och monterade ihop igen nu med de nya beläggen.

Borra kunde man ju gjort, tänkte inte på det, får göra det när jag sätter i nya pinnar sen.
När jag sen test-körde lite så önskade man att det fanns ekonomi för nya skivor med för det var lite missljud vid bromsandet - skivorna är inte direkt fräscha. Man kan väl hoppas att de slits ner tillräckligt närmaste tiden för att de ska bromsa snällt och tyst.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]