Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mojo
Först skall nämnas att jag är sk-tdålig på bilar...

Ska byta NIPPEL'n som sitter direkt till vänster om pluspolen på batteriet.
Den är en 3-vägs nippel och är vit.
Länk till nippeln (nr: 12)

Fråga:
Vet inte HUR man byter denna...tips? :D
Användarvisningsbild
av MechaniX
Du ska alltså byta "T-korset".. Bara att dra loss det gamla och trycka slangarna på det nya.
av Mojo
I wish...

Problemet är att den gamla gick sönder i slangarna...fick loss plastfliset dock.
Andra problemet är att T-korset är för stort för en av slangarna.
Kan man byta ut slangen till en bredare utan att påverka flödet för mycket?
av rudarmy
köp rätt t-kors på volvo ,kan ju inte va så jä... dyrt.. visst mer än mackens 20kr men så får du rätt åxå!

mvh bengt
av Mojo
rudarmy skrev:köp rätt t-kors på volvo ,kan ju inte va så jä... dyrt.. visst mer än mackens 20kr men så får du rätt åxå!

mvh bengt
Aha...du verkar ha varit med i butiken...eftersom du "vet" att det inte är rätt sort? ;)
Köpt på Bilia...och om jag inte monns fel, är det återförsäljaren av just...Volvo.
av rudarmy
Först skall nämnas att jag är sk-tdålig på bilar...
mm men d gör inget :wink:
Andra problemet är att T-korset är för stort för en av slangarna
?? därav jag trodde du köpt på macken, den smala slangen är en sk krympslang, köp den å se till att nippeln setts på plats av bilia
tror det är lättast iaf!

mvh bengt
Användarvisningsbild
av MechaniX
Du kan prova med att värma den klena slangen i varmt/kokande vatten och sedan försöka klämma på den på plats, det brukar gå lättare.
av Mojo
Tack för tipsen!
Värmde originalslangen (den smala) under kokande vatten och försökte...dock var den på tok för liten i alla fall.
Bilia säljer en sådan slang för 980Kr!!!
Änden på den är något större, så jag förstår att det inte går att pressa in den.
Gick till Autobil och köpte en 8mm bränsle slang på 10 cm istället och gjorde en förlägning/medlare mellan gamla slangen och T-korset...verkar fungera!!!

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]