Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Jag är en helt ny bilägare, och nyligen en ny körkorts ägare, jag har nyligen köpt mig en fin Volvo V40 1,8 årsmodell 1999 mörkröd.

En sak som förra ägaren sa som var det enda felet var att när man ska öppna motor-huven så är man tvungen att vara två personer, en som drar i spaken och en som samtidigt klickar i spärren för att lyfta huven.

Han visste dock inte hur man kunde åtgärda felet för att kunna öppna den ensam?

1. Är det en vajer som går igenom eller har någon av er någon info ?

2. En annan sak handlar även den om motorhuven, den går inte att stänga, den lixom sitter i spärren när man stänger ner luckan, det går att trycka ner luckan men den vippar/fjädrar upp igen så det ser mysko ut när man kör eller står parkerad, att huven är öppen.

Kanske är någon typ av klämmor som ska hålla fast i luckan eller vad tror ni? :oops: :oops: :oops: :oops:

En annan grej med ;) går det att byta ut högtalarna som sitter i bilen mot lite mer kraftfulla? alltså med inbyggd bas typ? vill inte ha någon låda i bagagen eller något slutsteg liggandes? eller krävs slutsteg för högre effekt?

//mvh Robin en nybliven lycklig bilförare :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det går ju byta högtalare men vet inte om det går att sätta dit så värst mycket häftigare utan att göra annat också.
Har själv bytt mina i båda framdörrarna.
av juste
Jag har en bashögtalare inbyggd i väggen på höger sida i bagageutrymmet. Jag är inte så kräsen, men basljud finns och Bilia har monterat dit den en gång när bilen var ny. V40-00
Användarvisningsbild
av vetten
klacken skrev:Det är en vajer och den kärvar troligen så testa smörj upp den.
Det behöver inte vara fel på vajern utan det kan vara så att du har dåliga fjädrar som ska lyfta locket eller att själva låsningen till huven kärvar så testa med att smörja upp låsningen och även fjädrarna som ska lyfta locket så kanske det funkar.
Ja detta är kanske inte lösningen men värt att testa för 5:56 är ju inte så dyrt.
Användarvisningsbild
av BlackXS
vetten skrev:
klacken skrev:Det är en vajer och den kärvar troligen så testa smörj upp den.
Det behöver inte vara fel på vajern utan det kan vara så att du har dåliga fjädrar som ska lyfta locket eller att själva låsningen till huven kärvar så testa med att smörja upp låsningen .

Fjädrar? det finns väl bara en fjäder för självaste låset eller finns det fler? :shock: Har dock knappt öppnat huven, går inte göra det själv nämligen :) men ska försöka att smörja det, fast det fungerar att med fingret trycka på det, undrar om det kan vara något på sidorna som tar emot, alltså som sticker upp så att huven inte kan gå ner, såg att höger framlampa sticker ut och upp lite mer än vad den vänstra gör.

?:-/

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]