Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitethrash
#574211
Hallå kära volvo åkare!

Nu är det så att jag stött på ett problem jag hoppas nån här inne kan hjälpa mig med.
Jag fick kortslutning i strömställaren för ljusen för någon dag sen, så då slutade hel och halvljus att fungera, det enda som funkar med den är positionsljusen och dim och instrumentbelysningen. Åkte och köpte en begagnad på ett företag och tänkte att det skulle funka, men icke, men den "nya" så funkar hel och halvljus samt positionsljus, men inte dimljus och instrumentbelysningen. Kollade strömmen lite snabbt i den och såg att den gamla får ström på ett ställe där den "nya" inte får det. På bilden så är det den gamla och pilar på vart den får ström som den andra inte får.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Tacksam för all hjälp!

Mvh /WT
av stiga
#578398
Hel och halv dök för mig i natt, förutom helljus "ljustuta". Är det lika för dig?

Allt packade ihop när vi skulle stänga av dimljusen och damen vred på huvudreglageratten i stället för att knäppa på dimljusknappen. Har du fått någon ordning på ditt ljus?
av rudarmy
#578546
(L)just på de där strömställarna är det jätte viktigt att det är exakt rätt artikelnummer annars knas..
dessa brukar brännas särskilt om du har kopplat på dim samtidigt..
finns en uppsjö med strömställare på min 2.0t-99 typ 5st olika( säkert på alla årsmod..)
läs av exakt nr å kolla på bildelsbasen, dubbelkolla sen!

mvh bengt
av whitethrash
#578878
stiga skrev:Hel och halv dök för mig i natt, förutom helljus "ljustuta". Är det lika för dig?

Allt packade ihop när vi skulle stänga av dimljusen och damen vred på huvudreglageratten i stället för att knäppa på dimljusknappen. Har du fått någon ordning på ditt ljus?
Ja det är precis så det är för mig också, köpte ju en begagnad men den funkade ju inte heller. Så med den "nya" har jag alla ljus utom instrumentbelysning och dimljus just nu. Ska väl köpa en ny (1500:-!) när löningen trillar in på kontot. Tills dess kör jag på känn,haha
av whitethrash
#578885
rudarmy skrev:(L)just på de där strömställarna är det jätte viktigt att det är exakt rätt artikelnummer annars knas..
dessa brukar brännas särskilt om du har kopplat på dim samtidigt..
finns en uppsjö med strömställare på min 2.0t-99 typ 5st olika( säkert på alla årsmod..)
läs av exakt nr å kolla på bildelsbasen, dubbelkolla sen!

mvh bengt
Den skillnad jag kunde se på båda stömställarna jag har nu är att den är olika nummer under själva artikelnumret, det står ovan på ställaren. Först artikelnummer sen står det ett annat under och dom är olika på dom jag har.
av whitethrash
#579082
rudarmy skrev:kollat säkringarna åxå?
Det har jag inte, men jag har uteslutit det då jag har alla lampor fast med olika ställare, så då borde ju säkringarna funka ?

så här är det:
Strömställare 1:
Dimljus
instrumentbelysning
Ljustuta
Positionsljus
(inget hel och halvljus)

Strömställare 2:
Halvljus
Helljus
positionsljus
Extraljus
(inget instrument och dimljus, lamporna till sätesvärmen lyser inte heller)
Märkligt är det iaf.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]