Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhej!
Har bestämt mig för att behålla min kära v40, den förtjänar det och det blir billigare för mig.
Har gått igenom bilen och hittat massa punkter där jag måste köpa nytt/renovera. Gör allt själv :-) Händig som fan men behöver ett bollplank...
1. Dragkrok saknas och det måste dit en ny. http://www.skruvat.se/Dragkrok-P66151.aspx + sladdpaket. Fast kula.
Fråga: Gör jag besiktningen när det är dags för bilens besiktning eller måste det besiktas direkt?

2. Skarven framför bakre ljuddämpare är en gång lagad, måste lagas igen eller ska jag satsa på nytt system? Bilen har gått 23000mil, håller systemet så länge?

3. Lamdasonden kanske skulle bytas, men.. det finns visst en hel del att välja mellan. Är det någon som vet eller måste jag krypa under och kolla först? Och vad ska jag kolla efter?

4. Kamremsats, det ska bli jäkligt kul att ge sig på detta. Kan fjållan på Allbilservice så kan jag!

5. Bränslefilter, luftfilter, (alla andra filter är redan bytt).

Ja det var i stort sett det jag behöver fixa. Tänkte beställa från skruvat.se de har mycket bra priser tycker jag.
Har ni input så kom med dem.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligat rubrik.
av getsome
Handla det på ebay istället. Avgas från tyskland (ebay.de) och resten från england (ebay.co.uk).. minst 30% om inte 50 % billigare mot skruvat.se. (gav 700 kr inkl frakt för ett komplett avgas kat o bak till en wv polo mot 1500 kr på biltema)
Avgas heter auspuff på tyska förresten..
Användarvisningsbild
av mrdan
Låter spännande! Avgasrör för 800:- låter billigt, men på bild har den två ändrör, jag har en oval.
Dragkrok och kamremsats kanske är bäst att köpa i Sverige?
av getsome
Dragkroken kan du spara på utomlands men eftersom SBP är gnälliga och vill se monteringsanvisningar och intyg på hållfasthet osv så bör du köpa den i sverige för att underlätta för dig själv , ska du däremot byta ut befintlig rostig krok så är tyskland the way to go.
Kamremsats är strunt samma , dock så hade jag rekommenderat Gates kamremmar (från england , då dessa tillverkas där) då dessa sitter på de flesta bilar från fabrik och de satser jag beställt utomlands har aldrig svikit mig och då har det varit Gates eller Ina , vad du än gör köp inte goodyear på biltema då jag själv gick på den niten och bytte på en kompis bil där remmen efter 100 mil inte hade en kugg kvar och nästan förstörde motorn , så tydligen är biltemas goodyear av 2:a eller 3:e sortering och säljs som premiun :evil: , kan även tipsa om att köpa ett "service kit" med filter , stift osv för då får du OEM kvalité och väldigt mycket billigare stift & filter än i sverige till ca 1/2 priset , beställde nyss till min V50 2.0D och fick betala 400 kr för olje , luft , kupe och bränslefilter inkl frakt av märket FRAM , samma "kit" i Sverige ligger på närmare 900 kr.
Du kan ibland om du har lite tur hitta allt hos samma tyska säljare och på så viss bara slanta för 1 frakt då dessa oftast skickar med DHL / UPS och du har möjlighet att beställa upp till 30 kg för samma frakt (oftast 25 euro) så går du ihop med någon och gör en stororder så sparar du mycket pengar. Vill du ha länkar till de säljare jag köpt av så hojta till...
mrdan skrev:Låter spännande! Avgasrör för 800:- låter billigt, men på bild har den två ändrör, jag har en oval.
Dragkrok och kamremsats kanske är bäst att köpa i Sverige?
av Restin
Sen har du en sak med byte av kamrem. Jag ska byta min om 2 veckor. Men tar hjälp av min morbror som jobbat på volvlo 20+ år. Och han säger att om man ska göra det själv så måste man vara infullsrik och göra egna verktyg. För x40 är ganska jobbiga tack vare special vektygen te svänghjulen. Så tänk bara på att du har alla verktyg du behöver innan du sätter igång så du inte står där sen ;-) lycka te ! Och bra val att behålla bilen 8)
Användarvisningsbild
av mrdan
Danke!
Ska självklart köpa de mesta på e-bay.de ska bli jäkligt kul att prova!

Ang kamremsbyte så ska det inte vara några problem då jag är ganska infullsrik som du utrycker det ;-) Har redan haft av remmen en gång, fan i helvete att jag inte bytte den då :shock: Skyller på tidsbrist... :lol:
Användarvisningsbild
av mrdan
Ok stöter redan på problem... Kan någon hjälpa mig med länkar till rätt produkter?
Jag vill beställa:
bromsskivor med belägg fram/bak
Filtersats (inkl bränslefilter, luftfilter och oljefilter)
Mellan och bakre ljuddämpare med ovalt ändrör
Kamremsats och vattenpump.
Hittar ni innre drivknutsdamasker så vore det fin åxå :-)
plz! Help!
av getsome
Årmodell & lite mer sån info hade inte skadat..
Eller ännu bättre regnr så kan man slå upp all data på mekonomen och sen letar på ebay.

Just ovalt ändrör kan bli lite svårt att hitta och du får nog köpa ett slutrör om du absolut måste ha det.
Vissa säljare skriver inte att dom skickar till sverige men frågar man dom så kan dom oftast fixa det.

Som sagt uppge regnr så ska jag försöka hitta lite länkar till dig.

mrdan skrev:Ok stöter redan på problem... Kan någon hjälpa mig med länkar till rätt produkter?
Jag vill beställa:
bromsskivor med belägg fram/bak
Filtersats (inkl bränslefilter, luftfilter och oljefilter)
Mellan och bakre ljuddämpare med ovalt ändrör
Kamremsats och vattenpump.
Hittar ni innre drivknutsdamasker så vore det fin åxå :-)
plz! Help!
Användarvisningsbild
av mrdan
Ja Ray930 till att börja med.
2000 fas 1
2.0t

Det jag främste letar efter är:
Bromsskivor/belägg fram och bak. De ser ut att ha prisvärda paket runt 90-100 euro.
Kamremsats enligt kommentar ovanför.
Mellan och bakre ljuddämpare.
Servicekit med filter och stift etc. om det finns.
Jag hittar delar men fattar inte språket och vågar då inte göra mer. Sen vet jag ju inte om de passar min bil.

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]