Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valencia1
Hej !
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av titanium Lambdasond från Biltema?
Läste av felkod på Volvo och fick fram att det var värmaren på främre lambdan som var trasig och var bara att byta.
Jag undrar om det funkar att använda en från biltema (699 spänn) till min bil volvo v40 1,8 01. Det är ju ca 1300 kr billigare än på volvo. Jag har en röd kabel på min som kallas bredbandlambda
På Biltemas hemsida så står det att det finns röd kabel i deras titaniumlamdasond, men om jag köper den och ska ansluta den, hur blir det om den inte har samma anslutningsände? Vågar man klippa sladden och sätta kablarna till den gamla sondens fäste, eller är det inte säkert?

Vore mycket tacksam för tips i denna fråga då det handlar om mycket pengar ( för mig iallafall ). jag nyligen bytte bakre lambdan mot orginal.
Användarvisningsbild
av olindh
Biltemas universallambdasonder ska man undvika. Kolla om det står några siffror på sonden exempelvis a4f eller a4n. Det kan hända att jag har en sån liggandes. Annars finns det alltid skroten.
av valencia1
nu blev jag lite tveksamt om jag läste rätt eller fel men vad står det på din org nr.... jag va tveksam om det var R eller P men inte F......jag har tittat på min gamla bakre lambdasonden nu och det står F på den faktiskt... kanske jag såg F där med
Användarvisningsbild
av olindh
Jag har en a4f lambdasond. Det är ingen Volvo original utan en NTK så den har inget Volvonummer.
av valencia1
Jag ska kolla på det imorn,måste lyfta bilen o kolla igen ordentlig. Om det står a4f betyder det att det passar till min Volvo. Har du haft det i nån Volvo v eller s serien .
Jag hade köpt en NTK till min bakre och det funkar med röd kabel.. imorn ska jag titta igen för säkerhets skull om det står a4f.
om det passar hur mycket vill du ha för att släppa det ifrån.Jag bor i Göteborg.Har jag möjlighet att se det på bild ?
Användarvisningsbild
av olindh
Står det a4f så är det exakt samma som den jag har bara att Volvo inte har stämplat in sitt artikelnummer på den. Den är helt oanvänd men tyvärr så klippte jag av kontakten på den för jag tänkte använda den i min 850. Så du får löda på din gamla kontakt men det kommer fungera lika bra.

Jag gav 1200 för den. Den är din för en femhundring om du vill ha den. Kan avhämtas i Göteborg. Bild kan jag ordna ikväll.
av valencia1
hej, jag han inte lyfta upp bilen idag men ditt förslag låter bra ,gärna vill jag se bild.
Har kablorna röd,gul,svart,vit färg . Efter köpet om den inte passar till min bil ( jag menar inte att det inte funkar ,det klart det funkar om den är oanvänd)kan du ta tillbaka . Man vill inte köpa nåt som inte passar eller hur..

men skicka bilden så jag kan jämtföra imorn ,vart nånstan bor du i Göteborg ?

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]