Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

var och rusa till och böt främre dämparfjädrar på min v40, inga som helst problem....UTOM!
det slog mig då jag hade monterat dom att jag inte visste hur övre fjädersätet skulle vara placerat :cry:
som man är chansa jag och allt gick dit utan problem, men vid körning så fick den ett högfrekvent ljud vid lägre farter, som om bromsarna tjuter gånger hundra :shock:
förstår int, men det kan man utgå från att nåt blev fel och min tanke är ju att fjädersätet blev fel....
nån som kan förklara hur det ska vara svängt så det får "rätt vinkel"?

läste nånstans på forumet att dom tre hålen skall vara i linje med dom nedre hålen/nitar? kan det vara så enkelt...
behöver hjälp då det är en aningen panik!
hoppas jag gjord mig förstådd med problemet och alla tips mottages
I fjädersätet finns väl ett spår som fjädern ska ligga i? Jag råkade vända uppochned på min fjäder och den blev sne som fan, gick inte att ens montera. När jag vände så var det i princip bara att skruva ihop det, bara fjädern ligger i spåren som den ska.
mrdan skrev:I fjädersätet finns väl ett spår som fjädern ska ligga i? Jag råkade vända uppochned på min fjäder och den blev sne som fan, gick inte att ens montera. När jag vände så var det i princip bara att skruva ihop det, bara fjädern ligger i spåren som den ska.
jo, i nedre fästet, men inte i övre.....fjädern/sätet är "platt" i övre delen så omöjligt att säga hur den ska vara...
Martinhenriksson skrev:Ja du har rätt ang placeringen (3 hålen skall vara i "linje") eller direkt ovanför. Detta enligt Haynesreperationshandbok.
tack martin! jag har varit bort på kurs så har inte hunnit fixa till det, men i helgen måste det göras! :-)-)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]