- tis 27 sep 2011, 15:41
#570857
Jag har en Volvo S40 1,8 -01 som snart har gått nästan exakt 8000 mil. Vid 7000 mil gjordes en originalservice på bilen. Det har gått lite över ett år sedan servicen gjordes så det är dax igen. Enligt Volvo och Mekonomen, som jag ringt och frågat, bör det räcka med en mellanservice på bilen med oljefilterbyte osv. Är det okej att låta brorsan göra bytet åt mig eller bör man lämna in den på service ändå?
Jag fick också höra att jag bör göra ett kamremsbyte då bilen är över 10 år gammal (och så vitt jag vet har det aldrig gjorts någon. Jag har tittat i serviceboken och ingenting står där och då förra ägaren (har bara varit en) har fyllt i flitigt med stämplar och hållit servicegränserna så antar jag att så är fallet). Nu undrar jag om det verkligen är akut då bilen "bara" gått 8000 mil och enligt serviceboken behöver den göras vid 15.000 mil?
Det känns ju lite tråkigt att "bryta" stämplarna i boken och låta brorsan fixa i ordning bilen åt mig, men jag funderar på om bilen ändå är så pass gammal att det kanske inte spelar så stor roll med stämplarna längre?
Jag fick också höra att jag bör göra ett kamremsbyte då bilen är över 10 år gammal (och så vitt jag vet har det aldrig gjorts någon. Jag har tittat i serviceboken och ingenting står där och då förra ägaren (har bara varit en) har fyllt i flitigt med stämplar och hållit servicegränserna så antar jag att så är fallet). Nu undrar jag om det verkligen är akut då bilen "bara" gått 8000 mil och enligt serviceboken behöver den göras vid 15.000 mil?
Det känns ju lite tråkigt att "bryta" stämplarna i boken och låta brorsan fixa i ordning bilen åt mig, men jag funderar på om bilen ändå är så pass gammal att det kanske inte spelar så stor roll med stämplarna längre?