Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drinkitup
Jag har en Volvo S40 1,8 -01 som snart har gått nästan exakt 8000 mil. Vid 7000 mil gjordes en originalservice på bilen. Det har gått lite över ett år sedan servicen gjordes så det är dax igen. Enligt Volvo och Mekonomen, som jag ringt och frågat, bör det räcka med en mellanservice på bilen med oljefilterbyte osv. Är det okej att låta brorsan göra bytet åt mig eller bör man lämna in den på service ändå?

Jag fick också höra att jag bör göra ett kamremsbyte då bilen är över 10 år gammal (och så vitt jag vet har det aldrig gjorts någon. Jag har tittat i serviceboken och ingenting står där och då förra ägaren (har bara varit en) har fyllt i flitigt med stämplar och hållit servicegränserna så antar jag att så är fallet). Nu undrar jag om det verkligen är akut då bilen "bara" gått 8000 mil och enligt serviceboken behöver den göras vid 15.000 mil?

Det känns ju lite tråkigt att "bryta" stämplarna i boken och låta brorsan fixa i ordning bilen åt mig, men jag funderar på om bilen ändå är så pass gammal att det kanske inte spelar så stor roll med stämplarna längre?
Användarvisningsbild
av SvenB
Min rekommendation är att byta kamrem enligt serviceintervallet Ålder eller mil, det som först inträffar. Jag hade en dotter vars man påstod att man bara bytte efter mil och aldrig efter ålder. Hon har inte den bilen kvar. Remmen gick av på motorvägen utanför Linköping. Bilen såldes till en bilmek på VAG-verkstaden i Linköping. (Inte en Volvo)
av klacken
Håller med KKR,byt rem så fort som möjligt.Den skall ju bytas med 8år(4år i Finland) så den går på övertid och inte roligt om den går av.Angående servicen så tycker jag inte det är så viktigt med stämpel när den är så pass gammal.
av drinkitup
Tack för era svar!

Frågan är då hur svårt det är att byta kamrem själv på en Volvo s40? Jag vet att min bror har bytt kamrem, men jag vet inte om han har gjort det just en Volvo s40. Hur stor chans är det att det skiter sig om man gör det själv (om man är något bilkunnig) kontra lämnar in den? Tar det lång tid?
Användarvisningsbild
av mrdan
@drinkitup
Du måste skruva bort ena motorfästet och har för mig att lyfta motorn lite med domkraft, men är inte helt säker om jag gjorde det eller ej. Skruva bort innerskärmen underlättar all arbete. Sen kommer trixet med märkningarna på hjulen och annat.
Vad som händer om det blir fel, vet inte jag... som tur är. En del saker vill man bara inte veta.
Användarvisningsbild
av vetten
Här har du några bra videosnuttar om hur man gör:

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]