Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andrei11
Problemmen började efter besiktning 30/6, dålig p-broms, lagad o bes 5 gånger, bytt alla bromsdelar fram, bytt spindelled och väv hö/vä, gjort framvagnsinställning 4 hjul, skakningarna (stigande fr 100km/t) kvar med samma frekvens även vid frikopling, värst vid 120 km/t. Vad kan det vara för fel?
Well, jag tror du ska fokusera på Däcken och bromsskivorna.
Jag förutsätter att du har balanserat alla 4 hjulen?
När det är avbockat bör det vara bromsskivorna,
du hade bytt fram men inte bak?
I så fall återstår bara skivbyte bak oxå.
Det finns väl en liten chans att det möjligen kan vara ett hjullager,
men det borde höras o märkas även i andra hastigheter!
Tack Bengt!
Skall kolla kvittona! Återkommer! Skall balansera bakdäcken imorgon och kanske skifta fram o bakdäck. Funderar på om det inte har med ABS att göra, framhjulsdriven bil, problem vä fram. Hjullager kan också vara. Motor, växellåda o drivsystem borde inte vara orsaken.
Kan även bero på skeva fälgar, vilket tyvärr inte en balansering råder bot på. Hur mår stabilisatorstagen? Är dessa slut kan det bli obalans.

Skeva bromsskivor borde kännas även i lägre hastigheter, dock inte i samma frekvens som högre men det brukar ändå kännas ett tydligt vibrerande framförallt vid inbromsning. Vidare förstår jag inte hur ett havererat ABS system skulle kunna orsaka vibrationer? Dessutom borde en defekt i systemet tända ABS lampan blixtsnabbt.

Hjullager har nästan alltid ett väldigt kännetecknande vinande ljud långt innan lagret skär ihop, och om det gått så långt att hjulet börjat vibrera p.g.a hjullagret bör du inte köra en meter till, då är troligen navet helt slut och en olycka är inte långt borta.

Starta med att försäkra dig om att alla hjul är ordentligt balanserade och att fälgarna är fräscha!
Tack HJ!
Skakningarna har samma frekvens vid alla hastigheter, märks stigande som oljud mellan 80-100 km/t, vid ca 100 km/t skakar hårt och stegrar för att vid 120 km/t kännas farligt att köra. Skall ballansera bakhjulen också, kanske skifta bak- och framdäck.
Skall kolla även fälgernas skevhet och stabilisatorstagen imorgon. Men som sagt, frekvensen är lika vid alla hastigheter.
Har inte hört det vinande ljudet från hjullagren innan eländet, men skall kolla igen imorgon.
Återkommer imorgon!
Hjullager som vill säga upp sig brukar göra sig väl kända med ett vinande ljud! Är det lager fram, brukar det höras framförallt när man svänger. Och brukar generellt vara i motsatt sida mot hållet du svänger, t.ex. om du svänger åt höger är det vänster lager som är slut.

Har du inte hört något suspekt ljud alls tidigare, tror jag inte alls på hjullager. Framförallt inte om problemet kom relativt plötsligt.

Återkom imorgon när du har kollat balansen i hjulen, är inte det problemet skulle jag lägga en röst på stabilisatorstaget! Om du ska byta, byt på båda sidor samtidigt :!:
HJ! Kan ABS lampan vara trassig?
Har en förnimelse att skakningarnas frekvens är lika ABS inbromsningarnas innan, och mekanikern har byt en del kopplat till ABS systemet i samband med reparation av hansbromsen. Vi använde vajer från Mekonomen (som var ett par) istället för original Vovo (som var bara ett vajer, fick jag veta efter).
Återkommer!
Det låter väldigt långsökt, kan inte föreställa mig ett havererat ABS system skulle kunna orsaka problemet. Möjligen i samband med att du bromsar, och ABS sensorn tror att hjulet står stilla och därmed skickar impuls signalerna men hur som haver brukar ett tuggande ABS system aldrig kännas i hela bilen utan mest i bromspedalen... Det finns ett enkelt sätt att se om ABS lampan är sönder, lyser den när du vrider om tändningen till läge 2 innan du drar igång startmotorn?
Tack vänner, bilen fixat !!!

Bengt o HJ: ni hade rätt !!! Rengjorde stålfälgarna ordentligt och balanserade om alla 4 däck. Vi såg till att anliggningsytorna var rena. Skiftade däcken fram o back och saken blev biff !!! Alla system funkar perfekt (bromsar, upphängning, ABS, AC, centrallås etc), den mörkblåa bilen (V40/97-2L) känns som ny maskinellt.

Qan: jag har inga vinterdäck, kör på "året runt".

Jag skulle behöva dock sälja den, köpte bilen som övningsbil åt mina 2 pojkat i nov 2010 för 14500 kr och är uppe i ca 31000 kr inklussive reparationer (nya bromsar, ny p-broms, ny styrled mm, vinkelinställning 4 hjul, nytt batteri, rep låskista mm baklucka och torkarmotor, roståtgärder). Bilen har gått ca 27000 mil, kamrem fixat vid 24000 mil, dragkrok finns. Låscylinder till baklucka och hö framdörr sönderborrade av tjuvar, för dyrt att fixa. Framrutan har spruckit, godk vid besiktningen 20 juni.

Finns det någon chans att jag kan få tillbaka mina pengar?
Alternativet är att behålla bilen minst 3-5 år, nu när allt funkar och barnen vill kanske ha den när de tar körkort och får jobb !!!

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]