Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S40 00, 1,6. Med följande 2 problem.

1) Tankmätaren visar tomtank (den analoga, samt den digitala). Spelar ingen roll om jag tankar fullt eller ej. Detta problem har jag haft sedan jag köpte bilen. Jag har läst lite trådar om detta, har dragit ut kablar och "rengjort" kontakterna, men jag har ej skruvat loss bensinpump. Vad tror ni felet kan vara? billigaste sätt att felsöka?

2) Mitt andra problem är att det "klonkar" i framvagnen vid stort rattutslag, ändast vänstersväng. Det klonkar både när jag svänger till vänster samt när jag drar tillbaka ratten. Jag trodde det var en brusten fjäder (då höger fjäder var brusten), men ljudet kvarstår efter bytet. Förutom "klonk-ljudet" så känns det även ett litet "ryck" i ratten samtidigt. Vad tror ni felet kan vara? billigaste sätt att felsöka?

Tacksam för svar
Martin
Hej!
Att tankmätaren visar 0 har jag också råkat utför på min V40. Då var problemet själva mätaren i tanken. Det hade lossnat en kabel som var tvungen att lödas dit. För att komma åt mätaren så fick man lyfta bort baksätet och mattan, och ta loss en lucka in till bensintankens ovansida. En ganska besvärlig operation.

MVH
Christer
Rihs skrev:Hej!
Att tankmätaren visar 0 har jag också råkat utför på min V40. Då var problemet själva mätaren i tanken. Det hade lossnat en kabel som var tvungen att lödas dit. För att komma åt mätaren så fick man lyfta bort baksätet och mattan, och ta loss en lucka in till bensintankens ovansida. En ganska besvärlig operation.

MVH
Christer
Har tittat efter söndriga kablar. men alla ser hela ut.
Kanske behöver lyfta ur pumpen och sätta dit en ny?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]